Anders dan verwacht

denisemarinus 07 januari 2022 Auteur
Wie achter deze deur verdwaalt van Rindert Kromhout & Tonke Dragt las ik in een ruk uit. Wat een intrigerend verhaal, met een evenzo intrigerende achtergrond. Een klas met moeilijke kinderen, een toegewijde meester, een excentrieke schrijfster en natuurlijk een groot raadsel om opgelost te worden: het zit er allemaal in.

De eerste keer dat ik Wie achter deze deur verdwaalt voorbij zag komen, sprak het mij onmiddellijk aan. Allereerst vanwege de fraaie cover en illustraties van niemand minder dan Linde Faas, maar ook vanwege de namen op die cover: Rindert Kromhout & Tonke Dragt. En als fervent klassiekerliefhebber word je daar natuurlijk direct hebberig van (ik wel, althans :p). Hoewel mijn verwachtingen van dit boek niet helemaal zijn waargemaakt op de manier zoals ik dat had voorgesteld, heb ik niettemin erg van dit mooie verhaal genoten.

In Wie achter deze deur verdwaalt komen tien nieuwe ‘moeilijke’ kinderen bij elkaar in de klas van meester Tom, waaronder de stille Laurenzo. Laurenzo vindt het lastig om vrienden te maken en moet nog erg wennen aan zijn nieuwe klasgenoten. Maar als Laurenzo en klasgenootje Téja op bezoek zijn geweest bij niemand minder dan de beroemde schrijfster Lavinia Morgenster, krijgt de klas van meester Tom een gezamenlijk doel: een antwoord vinden op de raadselachtige opdrachten die zij hen geeft.

Met het oplossen van de raadsels en het maken van opdrachten kunnen de kinderen een visum verdienen, waarmee ze achter de mysterieuze deur in het huis van de excentrieke Lavinia mogen kijken. Achter die deur schijnt een wonderlijke wereld te liggen. Maar is dat wel echt waar? Of speelt Lavinia maar een spelletje met hen? En wie is eigenlijk die mysterieuze ambassadeur die hun visums moet goedkeuren?

Wie achter deze deur verdwaalt is een heerlijk verhaal om voor te lezen, met aan de ene kant de spannende verhaallijn over onontdekte landen achter een geheimzinnige deur, en aan de andere kant het verhaal van de kinderen in meester Toms klas, die gedurende het boek dichter naar elkaar toe groeien.

Ik moet eerlijk bekennen dat de schitterende cover, de intrigerende titel en de flaptekst mij lichtelijk misleid hebben, want ik was aanvankelijk in de veronderstelling dat het verhaal voornamelijk zou gaan over wat er zich áchter die mysterieuze deur zou bevinden. Iets meer vleugjes fantasie en wonderlijke gebeurtenissen dus! Daarentegen ligt de focus van dit verhaal meer op de kinderen in de klas van meester Tom, hoe zij elkaar gedurende het verhaal beter leren kennen en hoe zij langzaam maar zeker een groep vormen dankzij de raadsels van Lavinia Morgenster.

Niettemin heb ik Wie achter deze deur verdwaalt met veel plezier gelezen. En heeft het me zelfs op bepaalde punten ontroerd (ja, ik moest af en toe echt een traantje wegpinken). In eenvoudige en korte maar krachtige hoofdstukjes weet Rindert een beeld te schetsen van alle diverse personages die dit korte verhaal rijk zijn, zoals de extraverte en drukke Roberto, de zelfverzekerde Téja, de toegewijde meester Tom, de ongure veerman en natuurlijk Lavinia Morgenster, die af en toe heerlijk bot kan zijn, maar tegelijkertijd meer ziet in Laurenzo en de andere kinderen dan ze op het eerste gezicht doet vermoeden.

Ik vond het idee van de raadsels en de opdrachten die uiteindelijk leidden naar het visum voor de mysterieuze deur ook echt een geweldig element. Het enige waar ik wel wat door verrast was, was de uiteindelijke ontknoping. Deze kwam niet helemaal overeen met mijn verwachtingen, misschien ook wel omdat er gedurende het boek zolang naar toegewerkt wordt. Aan de andere kant: dit boek leert ons een waardevolle les die misschien wel veel belangrijker is dan dat. En met de bijzonder interessante achtergrond van dit verhaal — wat je aan het eind van het boek kunt lezen — wordt het nog veel begrijpelijker. Overigens vond ik deze story behind the story in dit geval echt een hele fijne en waardevolle toevoeging!

Tot slot: het leuke aan dit boekje is dat je er als juf of meester heel veel inspiratie uit kunt halen om te verwerken in opdrachten die je zelf in de klas kunt uitvoeren, denk aan het ontwerpen van paspoorten en visums en nieuwe landen. Daarnaast geeft het een belangrijk inkijkje in een klas met moeilijke kinderen én is het ook nog eens een verhaal om gewoon even lekker bij weg te dromen. Kortom, Wie achter deze deur verdwaalt is naar mijn mening een geslaagd voorleesboek met prachtige, sfeervolle illustraties van Linde Faas (want dat pluspunt had ik nog niet eens genoemd). Een tip is wel om er zonder verwachtingen in te duiken, maar het verhaal zal hoe dan ook indruk maken, daar ben ik zeker van!

Meer recensies van denisemarinus