Verraad

Elbert Grift 08 mei 2024
De katharen is een geloofsbeweging die de bijbel anders interpreteert dan de rooms katholieken, die daardoor worden gezien als ketters, mensen die moedwillig het bijbelverhaal een draai geven om hun eigen ideeën te ondersteunen.
Een man zit al 5 jaar gevangen om reden dat zijn moeder een Kathaar was, zij is zelf op de branstapel beland, maar hij moet brommen omdat hij nazaat is.
Hij kan zijn vrijheid en de eigendommen van zijn moeder weer vergaren als hij infiltreert in de laatste groep Katharen (hij is zelf katholiek). Op deze wijze zal hij ze in handen van Inquisitie (kerkelijke rechtbank) moeten brengen zodat in ieder geval de Senher (een soort Kathaar Priester) ook berecht (lees: verbrand) kan worden, er volgt een spannend verhaal die aan het einde een ontknoping kent die in zekere zin door de lezer verwacht werd, maar toch ook weer totaal anders loopt.
Robert Bridgeman is een goede schrijver, maar ik ben niet zo'n geschiedenis liefhebber en al helemaal geen kerkliefhebber, dus helaas kon dit boek me maar beperkt pakken, ik wilde het toch lezen vanwege de ongekend hoge waarderingen, dus deze persoonlijke mening moet u maar niet al te serieus nemen.

Meer recensies van Elbert Grift