Meer dan 4,8 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
Lezersrecensie

Boeiend levensverhaal.

Els Lens 09 mei 2020
Winteruren.

Mooi en boeiend levensverhaal van een man die erg veel heeft meegemaakt in zijn lange leven.
Korte hoofdstukken, waar telkens duidelijk boven staat over welk jaar het gaat.
De jeugdjaren, de oorlog, expo '58, de jaren '90. Er wordt veel heen en weer gesprongen in de tijd. Sommigen vinden dat verwarrend; ik vond dit eerder een voordeel, want dat houdt het spannend tot op het einde.
Het hele levensverhaal is doorweven met twee liefdesgeschiedenissen. Richard is getrouwd met Anna-Maria, maar blijft zijn hele leven denken aan Fientje, die in Rusland is terechtgekomen en onbereikbaar lijkt. Hij kan haar maar niet vergeten.
Op de expo '58 ontmoet hij haar weer even. Zij is daar als hostess van de USSR.
Dit boek gaat over de vele toevalligheden in het leven en over keuzes maken, … of geen keuze hebben.

Ik vond het een mooi boek, behalve de stukken over Breendonk. Die waren zo hard en verschrikkelijk dat ik het boek, na het derde stukje over dat kamp, bijna vol afschuw opzij heb gelegd. Gelukkig las ik toch door, want het was verder zeker een fijne leeservaring.
(In het nawoord wordt uitgelegd waarom de gruwelijkheden van Breendonk er in zijn opgenomen.
Het verhaal gaat over de grootvader van de schrijver.
Maar die grootvader heeft niet in dat kamp gezeten. Hij zat 1 maand ergens in een kamp in Noord-Frankrijk en gelukkig heeft die mens niet meegemaakt wat er in dit boek beschreven staat!
De onmenselijkheid in zo'n kamp kan volgens mij perfect beschreven worden zonder alle folteringen tot in de bloederigste details te beschrijven, en het te doen uitschijnen alsof al die dingen echt gebeurden binnen de tijdsspanne van één maand.)

Meer recensies van Els Lens

Gesponsord

De nieuwe, betoverende roman van Cristina Caboni! In Het honingpad vindt Alice zichzelf tijdens de zoektocht naar haar familiegeschiedenis.

De Hebban Debuutprijs 2023 is gewonnen door Forugh Karimi met haar debuutroman De moeders van Mahipar. Een wrang, maar vooral heel liefdevol verhaal over de band tussen moeder en zoon.

Als allereerste Hebban Boek van de Maand is de weergaloze roman Alles wat had kunnen zijn van de Nigeriaanse schrijfster Ayọ̀bámi Adébáyọ̀ gekozen door het Hebban Panel. Laat dit boek je uitdagen.