Prachtig boek

Elss 22 januari 2023
Een roman met prachtige zinnen over wat een landschap kan doen met mensen. Twee vrouwen uit de stad, Rivka en Esse, besluiten naar het platteland te verhuizen om te ervaren wat stilte met ze doet. Ze verhuizen naar een (fictief) dorp in het noorden van Groningen. Waar de één gedijt, ervaart de ander steeds meer onrust. Dat wordt erger als er een andere bewoner in hun leven komt: een psychiater die op Esse een aantrekkingskracht uitoefent en die jaloezie en afkeer opwekt bij Rivka. Rivka gaat een andere vriendschap aan en uiteindelijk drijven hun levens uit elkaar. Het dorp, of zijn het kwajongens, reageert ook op de komst van deze vrouwen.
Er is een constante broeierige sfeer. Iets klopt er niet, maar je kunt er geen vinger opleggen. Ergens moet het fout gaan, maar wat en hoe blijft heel lang in het midden. Er is zeker sprake van een ontknoping. De schrijfster probeert je op het verkeerde been te zetten, maar dat lukt, wat in elk geval mij aangaat, niet helemaal.
De broeierigheid maakt dat je blijft lezen, de kneuterigheid doet je glimlachten, de psychologie over de invloed van het landschap maakt het interessant en de mooie woorden en zinnen doen je genieten.

Meer recensies van Elss