Er is iets aan de schrijfstijl dat me niet gelijk pakt, maar ik kan mijn vinger er niet precies op leggen wat het is. Het komt soms een beetje onnatuurlijk over, niet soepel genoeg, met onnodige zinnen, die bedoeld zijn als toelichting, maar op een manier die niet werkt, voor mij dan. Maar dit zijn details die af en toe de kop opsteken. Het verhaal is echt goed, het heeft spanning die Deakin mooi weet op te bouwen. Als lezer heb je geen idee waar je aan toe bent.

Het duo Augusta Bloom (is zij als psycholoog Deakins’ alter ego?) en Marcus Jameson is interessant, al komen sommige details in hun samenwerking wat overdreven benadrukt over en soms zijn de sprongen heen en weer in de tijd veel te geforceerd . Deakin noemt haar twee hoofdpersonen structureel bij de achternaam, dat schept afstand en ook een bepaalde zakelijkheid.

Naast de zaak van de vermiste personen loopt het stuk van een van Augusta’s jonge patiënten. Het is niet duidelijk waarom dit door het verhaal is geweven. Wel word ik gelijk geïntrigeerd door het gedrag van dit vreemde meisje. En dan is er het verleden van Augusta, dat plotseling ook een rol krijgt. Het moment dat deze twee lijnen samenvallen, is echt een schok. Een volslagen onverwachte dreun.

Ik had absoluut geen idee waartoe dit allemaal zou gaan leiden. Als een aanzienlijk deel van de mensheid in elkaar zit zoals Deakin met stelligheid beweert, is dat eigenlijk doodeng.

Het thema is origineel, de uitwerking had hier en daar beter gekund. Maar misschien is daar meer schrijfervaring voor nodig. Laten we niet vergeten dat dit pas een debuut is. Deakin heeft nog oefening nodig om het onhandige, soms kromme de baas te worden.

Reacties op: Origineel, de uitwerking had hier en daar beter gekund.

Mind games - Leona Deakin
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,99 Bestel het e-book € 11,99