Lezersrecensie
Verstikkende rollercoaster
Esther Verhoef hoeft als succesvol auteur geen introductie. Haar boeken zijn vertaald in veel landen en zE won veel prijzen. Naast haar psychologische thrillers schrijft Esther Verhoef columns in tijdschriften en actiethrillers onder het pseudoniem Escober, samen met haar man Berry Verhoef.
Voordat zij zich wijdde aan thrillers, schreef ze informatieve boeken over huisdieren en werkte ze als dierenfotograaf.
De 34-jarige Ellis is onderweg naar Nederland als ze op de spoedeisende hulp van een Frans ziekenhuis terechtkomt. Haar kamergenote Sophie stelt haar op haar gemak en zoekt toenadering. Als Ellis uit het ziekenhuis ontslagen wordt, biedt Sophie zelfs aan haar bij haar thuis te verplegen.
Maar Sophie heeft een dubbele agenda. Ellis komt terecht in een nachtmerrieachtige rollercoaster waaruit ontsnappen onmogelijk lijkt.
Al vrij snel nar haar verblijf in een soort 19e-eeuws horror-ziekenhuis merkt Ellis dat er iets niet klopt aan Sophie. Ze kan door haar verwondingen echter geen kant op en is volledig overgeleverd aan een vrouw die z eigenlijk helemaal niet kent. Ellis kampt met een diep weggestopt jeugdtrauma, het lugubere, halfvergane oude landhuis helpt ook niet echt om de toekomst met vertrouwen te kunnen inzien. Dan is er ook nog het recente verleden. Wat liet Ellis achter in Spanje, en wat wacht haar in Nederland?
De rollercoaster waar Ellis in terecht komt is afgrijselijk. Verhoef zorgt voor een verstikkende sfeer, waardoor haar lezer lamgeslagen in de stoel blijft zitten. Als de stukjes langzaam in elkaar gaan vallen, vlecht ze verleden en heden in elkaar tot een nagelbijtend spannend geheel. De ontknopingen zorgen voor een rilling over de rug.
Het huis met de palm handelt over ernstige ontworteling in de jeugd, waar alle drie de personages onder geleden hebben. De kracht om weer op te krabbelen, om het achter je laten maakt het verschil.
Opnieuw een fantastisch opgebouwde psychologische thriller van Esther Verhoef.
De 34-jarige Ellis is onderweg naar Nederland als ze op de spoedeisende hulp van een Frans ziekenhuis terechtkomt. Haar kamergenote Sophie stelt haar op haar gemak en zoekt toenadering. Als Ellis uit het ziekenhuis ontslagen wordt, biedt Sophie zelfs aan haar bij haar thuis te verplegen.
Maar Sophie heeft een dubbele agenda. Ellis komt terecht in een nachtmerrieachtige rollercoaster waaruit ontsnappen onmogelijk lijkt.
Al vrij snel nar haar verblijf in een soort 19e-eeuws horror-ziekenhuis merkt Ellis dat er iets niet klopt aan Sophie. Ze kan door haar verwondingen echter geen kant op en is volledig overgeleverd aan een vrouw die z eigenlijk helemaal niet kent. Ellis kampt met een diep weggestopt jeugdtrauma, het lugubere, halfvergane oude landhuis helpt ook niet echt om de toekomst met vertrouwen te kunnen inzien. Dan is er ook nog het recente verleden. Wat liet Ellis achter in Spanje, en wat wacht haar in Nederland?
De rollercoaster waar Ellis in terecht komt is afgrijselijk. Verhoef zorgt voor een verstikkende sfeer, waardoor haar lezer lamgeslagen in de stoel blijft zitten. Als de stukjes langzaam in elkaar gaan vallen, vlecht ze verleden en heden in elkaar tot een nagelbijtend spannend geheel. De ontknopingen zorgen voor een rilling over de rug.
Het huis met de palm handelt over ernstige ontworteling in de jeugd, waar alle drie de personages onder geleden hebben. De kracht om weer op te krabbelen, om het achter je laten maakt het verschil.
Opnieuw een fantastisch opgebouwde psychologische thriller van Esther Verhoef.
1
Reageer op deze recensie
