Lezersrecensie
Formidabel
Sara Strömberg is een Zweedse auteur en journalist. Met haar debuut Sluw won ze een belangrijke Zweedse prijs. Wreed is haar derde thriller rond verslaggeefster Vera Bergström.
Achtentwintig jaar geleden werd het bergdorp Storlien aan de Noorse grens opgeschrikt door een schokkende misdaad. Een vader en twee kinderen werden in hun huis vermoord terwijl de moeder spoorloos verdween. Het stadje gaat nog steeds gebukt onder de nooit opgeloste gebeurtenissen van toen. De lokale krant besluit om een onderzoek te starten naar deze cold case, waarvoor verslaggeefster Vera Bergström wordt ingezet. Zij doet onverwachte ontdekkingen, maar het onderzoek wordt alleen maar ingewikkelder. Als Vera’s leven ook in gevaar komt, is het bijna te laat.
In de proloog duikt Strömberg terug in de tijd. Daarna belandt ze in het heden bij Vera, verslaggeefster van middelbare leeftijd, gedreven in haar werk, hunkerend naar liefde maar tegelijkertijd bang daarvoor. Verdriet uit haar verleden speelt haar nog vaak parten en Strömberg kruipt ver onder de huid van haar lezer met de diepe angsten die Vera altijd met zich meedraagt. Via verschillende perspectieven springt de auteur vervolgens heen en weer in de tijd en introduceert zo haar personages. Zij houdt de lezer op het puntje van de stoel. De verhaallijnen, zo’n dertig jaar uit elkaar liggend, kronkelen steeds dichter in elkaar, tot een plotselinge wending die inslaat als een bom en uitmondt in een ijzingwekkende rollercoaster.
De auteur kent het leven op het Zweedse platteland goed. Ze maakt haar lezers bewust van eigentijdse problemen van het provinciestadje, dat lijdt onder snel groeiende drugscriminaliteit, leegstand en armoede. Alle bestuurlijke aandacht gaat uit naar het broodnodige wintertoerisme, terwijl er zoveel andere problemen zijn.
Hoewel Stömberg slechts heel summier uiterlijke kenmerken van haar personages vrijgeeft, verweeft ze andere persoonlijke informatie over hen heel soepeltjes in haar tekst. Ze slaagt er steeds weer om de ziel tot in het diepst te raken, en zo de lezer mee te sleuren in de beslommeringen van de personages. De beschrijvingen van het dorp, waar iedereen elkaar kent en waar iedereen op elkaar aangewezen is, zijn mooi. Het meedogenloze, grauwe landschap van midden-Zweden staat als een foto voor ogen. Het leven daar is verre van idyllisch, de auteur schroomt niet om zowel schoonheid als een zekere ranzigheid te delen.
Met Wreed overtuigt de auteur wederom als thrillerauteur van formaat, die maatschappelijke thema’s niet schuwt. Naast de gruwelijkheden en een geweldige plot is het ook een verhaal over vriendschap en liefde.
Deze recensie staat ook op Vrouwenthrillers.nl
Achtentwintig jaar geleden werd het bergdorp Storlien aan de Noorse grens opgeschrikt door een schokkende misdaad. Een vader en twee kinderen werden in hun huis vermoord terwijl de moeder spoorloos verdween. Het stadje gaat nog steeds gebukt onder de nooit opgeloste gebeurtenissen van toen. De lokale krant besluit om een onderzoek te starten naar deze cold case, waarvoor verslaggeefster Vera Bergström wordt ingezet. Zij doet onverwachte ontdekkingen, maar het onderzoek wordt alleen maar ingewikkelder. Als Vera’s leven ook in gevaar komt, is het bijna te laat.
In de proloog duikt Strömberg terug in de tijd. Daarna belandt ze in het heden bij Vera, verslaggeefster van middelbare leeftijd, gedreven in haar werk, hunkerend naar liefde maar tegelijkertijd bang daarvoor. Verdriet uit haar verleden speelt haar nog vaak parten en Strömberg kruipt ver onder de huid van haar lezer met de diepe angsten die Vera altijd met zich meedraagt. Via verschillende perspectieven springt de auteur vervolgens heen en weer in de tijd en introduceert zo haar personages. Zij houdt de lezer op het puntje van de stoel. De verhaallijnen, zo’n dertig jaar uit elkaar liggend, kronkelen steeds dichter in elkaar, tot een plotselinge wending die inslaat als een bom en uitmondt in een ijzingwekkende rollercoaster.
De auteur kent het leven op het Zweedse platteland goed. Ze maakt haar lezers bewust van eigentijdse problemen van het provinciestadje, dat lijdt onder snel groeiende drugscriminaliteit, leegstand en armoede. Alle bestuurlijke aandacht gaat uit naar het broodnodige wintertoerisme, terwijl er zoveel andere problemen zijn.
Hoewel Stömberg slechts heel summier uiterlijke kenmerken van haar personages vrijgeeft, verweeft ze andere persoonlijke informatie over hen heel soepeltjes in haar tekst. Ze slaagt er steeds weer om de ziel tot in het diepst te raken, en zo de lezer mee te sleuren in de beslommeringen van de personages. De beschrijvingen van het dorp, waar iedereen elkaar kent en waar iedereen op elkaar aangewezen is, zijn mooi. Het meedogenloze, grauwe landschap van midden-Zweden staat als een foto voor ogen. Het leven daar is verre van idyllisch, de auteur schroomt niet om zowel schoonheid als een zekere ranzigheid te delen.
Met Wreed overtuigt de auteur wederom als thrillerauteur van formaat, die maatschappelijke thema’s niet schuwt. Naast de gruwelijkheden en een geweldige plot is het ook een verhaal over vriendschap en liefde.
Deze recensie staat ook op Vrouwenthrillers.nl
1
Reageer op deze recensie
