Terug naar het begin

Evelien Walravens 27 oktober 2018 Hebban Recensent
Thomas Olde Heuvelt (1983) is inmiddels een gevierd schrijver en bekend over de hele wereld na het het enorme internationale succes van zijn Hex, dat hij speciaal herschreef in het Engels en ook voorzag van een nieuw einde. Hoe leuk is het dan als je in je volgestouwde boekenkast met heel veel ongelezen boeken nog een boek van hem "uit de oude doos" vindt. Leerling Tovenaar Vader & Zoon schreef Thomas in 2007-2008 toen hij nog maar 25 was. Dat er toen al een veelbelovend schrijver in hem school, blijkt wel uit dit bijna megalomane verhaal van Travis Lauper die op zijn 14e zijn vader verliest door een noodlottig ongeluk. Travis sleept zich door zijn puberdagen en kan zijn verlies maar geen plekje geven. Dan ontmoet hij op het strand de surflegende Buster Chavez en van hem leert hij de monstergolven van de Tijuana Sloughs te temmen op zijn plank en hij wordt een gevierd surfkampioen. Dat deze ontmoeting met Buster een enorme prijs heeft, dringt dan nog niet tot Travis door. Twintig jaar later lijkt Travis alles te hebben wat hij wil in het leven, een mooie lieve vrouw, een gezonde zoon, een nieuwe carrièrekans. Maar er blijkt nog een rekening te vereffenen met zijn oude leermeester Buster die dan pas zijn ware gezicht laat zien. In een rollercoaster van gebeurtenissen die dan volgen moet Travis strijden tegen krachten die niet van deze wereld zijn en moet hij terug naar het begin om zijn zoon ooit nog in de ogen te kunnen kijken.

Thomas Olde Heuvelt gooit in dit boek alle remmen los en gebruikt thriller, horror en detective elementen om er maar zo veel mogelijk uit te halen wat er in zit. Dat geeft af en toe wel een beetje een "over the top" gevoel. Naar het einde toe raakte ik een beetje de draad kwijt, net als hoofdpersoon Travis maar in de epiloog werd het me toch nog weer duidelijk. Het is mooi om te zien dat Thomas sinds dit boek enorm gegroeid is als schrijver maar als fan moet je deze zeker niet te lang in je boekenkast laten liggen want het is zeer de moeite van het lezen waard.

Meer recensies van Evelien Walravens