Geschiedschrijving van hoog niveau.

Gerben Kappert 18 april 2022 Auteur
Met veel spektakel verscheen onlangs het nieuwste boek van Krake. Hij heeft jaren uitzoekwerk gehad voordat hij zelfs maar kon beginnen aan dit verhaal. Ik snap wel dat hij alles in eigen beheer houdt. Alleen al de opmaak van dit boek zorgt voor een geweldige toegevoegde waarde, heel veel oude foto’s, documenten en krantenknipsels maken het lezen een overweldigende ervaring. Het verhaal is natuurlijk ook spectaculair, alleen beschrijven levert al genoeg op voor de schrijver.

Het begint al ruim voor de oorlog, met een brief over een dreiging de bank in Almelo te overvallen, vooruitziende blik. Daarna bouwt het langzaam op, leren we enkele verzetshelden kennen, hun samenwerking, hun daden, inclusief het bevrijden van andere verzetslieden uit het Huis van Bewaring. Dit allemaal als inleiding, voorbode van wat gaat komen: De grootste bankoverval aller tijden.

Krake heeft nabestaanden gesproken, getuigen, heeft alle mogelijke archieven doorzocht, alle oude kranten gelezen. Dat zorgt voor een gedetailleerd verhaal, een verhaal waarin menigeen zich zal hebben ingeleefd. Het helpt voor deze Tukker natuurlijk dat ik jarenlang in Almelo heb gewerkt, zodat het goed is voor te stellen, de omgeving is bekend. En weliswaar ken ik niet alle boeren ten noorden van Almelo, maar ik kan me het redelijk voorstellen.

Geschiedschrijving van hoog niveau.

Meer recensies van Gerben Kappert