Gert Hebban Recensent

Ongeveer drie jaar na zijn vorige grote thriller Nemesis, verscheen onlangs Systema van de hand van Simon de Waal. In Systema staan twee verhaallijnen centraal: in de eerste maken we kennis met Sookie, dochter van een gevluchte Russische wetenschapper. Als haar vader dertig jaar na zijn vlucht wordt vergiftigd, bijt Sookie zich volledig vast in haar doel de dader van dit misdrijf koste wat kost te vinden.

Daarnaast is er Alex, die op zekere dag tot de lugubere ontdekking komt dat de kist van zijn overleden moeder uit het gezamelijke graf van zijn ouders is verdwenen. De vraag is, of het Russische verleden van Alex’ vader iets te maken heeft met deze verdwijning. De zoektocht van Sookie en Alex blijkt niet bepaald ongevaarlijk…

Simon de Waal heeft met Systema zonder meer een knap geconstrueerde thriller geschreven, die qua thematiek zeker interessant is. In heldere en duidelijk taal weet hij de aandacht van de lezer te pakken en de thematiek zorgt ervoor, dat de interesse in het verhaal er zeker wel blijft. Het verhaal geeft daarnaast zeker aanleiding tot nadenken, omdat de beschreven gebeurtenissen heel realistisch zijn en beangstigend dicht bij de relaliteit liggen.

Toch had een meer psychologishe diepgang van de personages er voor kunnen zorgen, dat het verhaal was uitgegroeid tot een daadwerkelijke topper binnen het genre. De Waal slaagt er niet in de personages voldoende tot leven te brengen, waardoor op dat punt een belangrijk stuk beleving in het verhaal ontbreekt. Deze auteur kiest ervoor alleen het handelen van de personages te beschrijven. Hoewel de vrijheid deze keuze te maken niet ter discussie mag worden gesteld, kan het gevolg wel zijn dat de lezer vraagtekens kan plaatsen bij de rol van sommige personages en eigenlijk niet echt geïnteresseerd is in de vraag hoe de hoofdpersonen zich al dan niet uit de opgeworpen conflicten weten te redden.

Al met al is de inhoud van het verhaal interessant, maar had de uitwerking meer aandacht kunnen krijgen. Om deze reden waardeer ik Systema met 3 sterren.

Reacties op: Interessant verhaal met matige belevingsfactor

Systema - Simon de Waal
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 9,99