Een beetje dubbel.

Herman Scheeper 14 augustus 2020
Op een koele plek had ik mij geïnstalleerd voor weer eens een paar uur ontspanning met Cristina Caboni, "De bijenkoningin", "" de dochter van de parfumeur", "de bloemenweefster", "de dromentuin", meeslepende verhalen gelardeerd met interessante weetjes , die de auteur bewonderenswaardig steeds verzamelt. Ook nu weer is het klassieke vak van de boekbinder een rode draad, alsof je het boek zelf in handen hebt zo beschrijft Caboni dat vak. Natuurlijk gaat het vooral om de emancipatie van twee vrouwen en hun moed om uit hun sociale "kooi" te breken, hun kwaliteiten te ontdekken en de betekenis van "ware liefde" te vinden. Door een briefje verstopt in een oude boekomslag komt Sofia op het spoor van Clarise die in het begin van de 19e eeuw niet alleen kans ziet om zich het vak van boekvinder eigen te maken, maar ook weet te ontsnappen aan een wrede, gewelddadige echtgenoot en een dramatische romance heeft met haar favoriete schrijver Fohr. Sofia vereenzelvigt zich met haar en gaat op zoek naar andere delen van het boek om door briefjes tussen de boekomslagen het geheim van Clarise en Fohr te ontdekken. Zij krijgt hulp van de grafoloog Tomaso, zelf verwikkeld in een familiedrama. Beide vinden uiteindelijk de moed in hun relatie de "ware liefde" te erkennen.
Naarmate ik in het boek vorder neemt de spanning af en groeit de ongeloofwaardigheid van het toeval ,dat Clariese, Fohr, Sofia en Tomaso verbindt, zo sterk, dat in mijn waardering een ster sneuvelt . Maar je legt het boek niet weg!

Meer recensies van Herman Scheeper