Een fascinerend verhaal dat te uitgebreid beschreven is

Ingrid Do 20 augustus 2020
Aan de hand van alle krantenartikelen, notulen, persoonlijke aantekeningen van zowel vrienden als vijanden die hij kon vinden, heeft Antonio Scurati dit meer dan 800 pagina's tellende eerste deel van een trilogie over Benito Mussolini geschreven. De periode van 1919 tot 1925 wordt chronologisch beschreven.De korte hoofdstukken worden meestal voorafgegaan door korte nieuwsberichten of citaten. Het boek neemt je mee naar de geboorte van het fascisme in Italiƫ dat na zijn deelname aan de Great War als een verliezer achterblijft. Ze krijgen niet hetgeen dat hen vooraf toegezegd was en dat uit zich o.a. door de bezetting van Fiume door d'Annunzio. Mussolini is een geslepen man die gebruik maakt de onvrede van de mensen en de angst die daardoor ontstaat. Door middel van manipulatie, zijn geslepenheid en (de dreiging van) geweld wordt hij de machtigste man van Italiƫ. Het boek geeft een fascinerende inkijk in de geschiedenis van ruim honderd jaar geleden en laat je nadenken over de wereld vandaag de dag. Het is een interessant boek, maar het kon helaas mijn interesse niet het hele boek vasthouden. De schrijfstijl was in veel gevallen te pompeus met hele lange zinnen met veel bijzinnen en bjivoeglijke naamwoorden. Daarnaast kwamen er ook veel namen voorbij die niet altijd van belang waren voor het verhaal en er voor zorgde dat je naar de laatste bladzijdes van het boek bladerde waar een overzicht van de personages vermeld stond. Aangezien het een trilogie is, volgen er nog 2 delen. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van het verhaal van M. maar ik weet niet of ik me nog door 2 delen kan worstelen. Al met al is het een fascinerend verhaal, dat compacter omschreven had mogen worden

Meer recensies van Ingrid Do