Boeiende blik op Rusland

Ingrid Do 26 april 2020
Het boek bevat het verhaal van een Nederlandse journaliste die decennia lang in Rusland gestudeerd en gewerkt heeft. Doordat ze zolang in Rusland (en het voormalig Sovjet Unie) heeft verbleven, heeft ze goede en diepgaande gesprekken gehad met Russen in diverse lagen van de bevolking. In het begin vond ik de vele Russische namen en woorden die ik tegenkwam vervelend en verwarrend. (Achterin het boek zit wel een woordenlijst, maar daar staan niet alle woorden in). Het haalde zelfs een beetje het enthousiasme in het lezen van het boek eruit. Maar toch werd ik aangesproken door de uitleg van de gedachtegang van de meeste Russen, waardoor ik toch verder las. Ze vertelde over de diverse politieke leiders en periodes en maakte het ook begrijpelijk waarom de Perestrojka niet werkte, maar ook waarom er zoveel mensen achter Poetin (lijken) te staan. Voor een westerling lijkt het allemaal onbegrijpelijk wat er gebeurt, maar door de verhalen in het boek komt er meer inzicht in de situatie. De titel "Post uit Rusland" snap ik niet, want het gaat niet over verstuurde of ontvangen brieven of ansichtkaarten, maar door gesprekken die zij gevoerd heeft. Desalniettemin is het een interessant boek dat een goed inzicht geeft in de politieke situaties en wendingen in Rusland.

Meer recensies van Ingrid Do