Hartenbreker is zeker geen meesterwerk!

Jacques 30 september 2019
Een thriller met twee gezichten en een aantal weeffouten.

Veelbelovend wordt geopend met Alexander Gudmundsson , juist ja de zoon van Viljar Ravn Gudmundsson, de journalist die we kennen uit 'Meesterwerk', die verward wakker wordt naast het naakte, dode lichaam van Emilie Sand Vormedal. Het is de morgen na de avond en nacht van een feest dat aan alle kanten uit hand loopt, een kluwen van gedachten, drank, sex, drugs, verwachtingen, geheimen, uitspattingen, ruzies, culminerend in een moord. Het feest en wat er gebeurt, had een hoog déjà-vu gevoel, maar ik kon het niet direct thuis brengen. Viljar neemt contact op met Inspecteur Lotte Skeisvoll.

De eerste weeffout. Vooral de rol van inspecteur Lotte Skeisvoll, eerst afgeschilderd als een ingezakt, onzeker, eenzaam, asexueel trutje, is op z'n minst merkwaardig te noemen, ook gezien wat er daarna gebeurt Ook voor de rest lopen er een hoop idioten en gestoorden rond. Het is allemaal net iets te veel opgeblazen.

De tweede weeffout ligt in het abominabele slechte speurwerk van een opgeblazen stripfiguur, die uit Stockholm gestuurd, wel eens de zaak zal lostrekken.
Er zitten een aantal adembenemend beschreven scènes in dit boek maar daarnaast is er te veel gebrabbel en gebabbel. De spanning zakt ver weg.

Het tweede, geheel onverwachte deel van het boek geeft het thrillergehalte een reusachtige boost en zorgt voor een waardering van
drie sterren

Meer recensies van Jacques