Een mengeling van Jules Maigret en Harry Hole en dan een treetje lager.

Jacques 15 oktober 2020
Middels de lezers van Samenlezenisleuker werd ik geattendeerd op de auteur Ian Rankin, waar ik tot mijn eigen verbazing nog nooit van gehoord had, laat staan iets van gelezen. De in 1960 in het Verenigd Koninkrijk geboren auteur heeft een imposante reeks thrillers op zijn naam staan. Inspecteur John Rebus is inmiddels hoofdpersoon in 21 thrillers of detectives. Het verschil heeft mij overigens nog nooit iemand uit kunnen leggen.

Ian Ranking's debuut vond plaats in 1987. De Nederlandse vertaling van ' Knots & crosses' onder de ' Kat en Muis' werd eerst in 2000 op de markt gebracht door Luitingh-Sijthoff. Hoofdpersoon is John Rebus, een rechercheur met een enigszins zwart en duister verleden in de special agent regionen die ten slotte geparachuteerd wordt bij het politiekorps in Edenburgh. Het inkijkje in het privé leven van Rebus laat bepaald geen sprookje zien. Maar daar hebben wel meer hoofdrolspelers in dit genre last van.  Het verhaal begint met de ontvoering van twee jonge meisjes.  De plaats van handeling is Edinburgh. De plattegrond van deze stad begint bekende trekken te vertonen :Uitstappen op Haymarket' was natuurlijk het hoogtepunt of beter gezegd het natuurlijke hoogtepunt. Het boek staat vol met kleine, mooie beschouwingen en sfeertekeningen over het leven of wat daar voor door moet gaan.

De twee verhaallijnen, de jacht op de wurger van Edinburgh èn de lotgevallen van John Rebus, wiens levenslijn vol gaten en derhalve raadsels zit, worden kundig verweven in een thriller van behoorlijk niveau. Zonder mobieltjes dus.

Een mengeling van Jules Maigret en Harry Hole, maar dan, kwalitatief gezien, een treetje lager.

Meer recensies van Jacques