Fantastisch spannend en 'mooi' boek, tot de laatste pagina

Jos Fransen 07 november 2019
Ik moest me er echt toe aanzetten om dit boek te lezen en toen ik er uiteindelijk mee begon dacht ik al zie je wel mijn intuïtie klopt , veel te afstandelijk, veel ingewikkelde namen (dat klopt ;-)) en behoorlijk veel historisch informatie – wat te gemaakt -. Maar na 2 dagen toch maar weer een hernieuwde poging gedaan gelukkig, want juist de schrijfstijl is erg goed, het predicaat ‘literaire thriller’ klopt dan ook helemaal. Je leert de personen echt kennen, de hoofdpersoon inspecteur Unai … Ayala is in de ik persoon geschreven, waardoor je zijn gedachten gang – zijn wereld – goed kan volgen, daar helemaal in mee gaat. De sfeer; historisch, architectonisch etc. en het sociale leven wordt zo goed weer gegeven dat je er helemaal in op gaat. Je wenst bijna dat het jouw wereld is, vrienden, groepjes vrienden (anders dan in Noord-Europa in ieder geval), de kleine middenstanders spelen een rol, lunchen, hapje eten, wat drinken, traagheid, weldadige traagheid, eenvoud, het ene historische/culturele festijn na het andere en als contradictie gruwelijke moorden, onvoorstelbaar drama. Het boek zit intellectueel en psychologisch ontzettend goed in elkaar, een weldaad, Het is gewoon een waanzinnig goed geschreven thriller/roman, het een doet niet voor het ander onder, het is niet alleen ‘zo maar’ een spannende thriller.
De twee verhaal lijnen (beide dramatisch en spannend) geven een extra dimensie aan dit boek, je voelt heel snel dat het tweede verhaal ontzettend belangrijk is voor het hoofdverhaal, dat maakt het extra spannend.

Meer recensies van Jos Fransen