Iedereen is normaal

jody-bakker 27 juni 2020
Wat is normaal? Dat is de vraag die Bianca haar lezers gedurende het boek stelt.

Bianca combineert theorie over autisme met eigen ervaringen en met levensverhalen van vele anderen. Hiermee maakt zij duidelijk dat ieders definitie van wat ‘normaal’ is, niet zo heel ‘normaal’ is.

In haar boek toont Bianca:
- de worsteling met vage sociale regels,
- het omgaan met overprikkeling van het brein,
- de druk om ‘normaal’ te lijken,
- de strijd om erkenning en het krijgen van een diagnose,
- de bureaucratie en het wachten op een goede behandeling en
- de psychologische gevolgen van dit alles: o.a. heftige fysieke klachten, depressies en burn-out.

Het boek gaat ook over de lessen die geleerd worden van het overwinnen van al deze obstakels. Hieruit komen ook goede dingen voort, zoals ontplooiing van talenten en het bereiken van levensgeluk (ondanks alle hobbels op de weg daarnaartoe).

In deze recensie kan ik geen recht doen aan de oprechte en pakkende manier waarop Bianca schrijft over dit onderwerp. Daarom zal ik het kort houden: ik vind het een zeer boeiend boek. Het confronteert de lezer met vooroordelen en stereotypen die wijd verspreid worden in televisieseries, kranten en andere media. De kernboodschap van het boek is: iedereen is normaal, maar wel op zijn of haar eigen manier.

Meer recensies van jody-bakker