Een ziener, met de kennis van nu

Jokie 08 september 2022
Eigenlijk was Asimov een ziener, als je dit boek (her-)leest met de kennis van nu. Ik, robot bevat 9 aan elkaar verbonden verhalen over robots die niet doen wat wordt verwacht en dit zijn op zichzelf erg vermakelijke verhalen. Maar daaronder stipt hij dingen aan, die nu al realiteit zijn geworden. Zoals het feit dat we denken de juiste algoritmen (de programmacode om artificiële intelligentie te bouwen) te hebben geschreven om een probleem op te lossen, maar dat die algoritmen net even anders werken in de praktijk dan wij hadden verwacht, omdat een computersysteem nu eenmaal anders denkt dan een mens. Of dat een systeem dat zelflerend is, door ons niet meer begrepen kan worden en daardoor onvoorspelbaar wordt.
Mooiste verhaal is het laatste, dat wil zeggen het 9e (Machines), niet het slappe aftreksel van het toegevoegde verhaal van Ronald Giphart in deze versie.
In dit 9e verhaal lees je tussen de regels door met welke problemen wij wereldwijd te maken zullen krijgen, en dat dit alleen op te lossen is als er geen mensenlogica meer aan het stuur staat, maar machinelogica.
Dit is een briljant hoofdstuk en valt met alle crises die we nu hebben precies in het goede vakje!

Meer recensies van Jokie