Een bibliotheek in Nepal

Jokie 05 september 2022
Wat een intrigerend verhaal was dit en wat een bijzondere jeugd heeft Casper gehad. Zijn ouders waren een soort hippies en zo kwam Casper als kleuter al in India, wat er zeker ook aan heeft bijgedragen dat hij later Indiase taal en cultuur heeft gestudeerd. Na een tijdje bij een boekwinkel en een uitgeverij te hebben gewerkt (en in het panel van DWDD gezeten) gaat hij terug naar India om een boek over Boeddha te schrijven. Dat brengt hem uiteindelijk in Lumbini (Nepal), de geboorteplaats van Boeddha. Het lot heeft het zo geregeld dat hij daar een baan aangeboden krijgt als bibliothecaris bij het Lumbini International Research Institute, de grootste boeddhistische bibliotheek ter wereld. Daar zwaaien twee zeer merkwaardige heren de scepter, een Duitser (Christoph) en een Italiaan (Claudio). Het is helemaal niet de bedoeling dat er bezoekers in de bibliotheek komen en Casper heeft daardoor weinig te doen. En juist in dit centrum van boeddhisme raakt zijn boek over Boeddha verder weg dan ooit. Casper kijkt erg op tegen Christoph, die hij als een soort mentor gaat zien. Soms denk je, hè Casper, laat je niet zo vernederen! Casper is erg eerlijk in dit boek, want hij komt nu niet bepaald naar voren als een charmante, sociaal handige en zelfverzekerde man. Maar daardoor nam hij mij juist voor zich in, want het is in zekere zin ook wel weer aandoenlijk, zo'n onhandige jonge man.
Die jonge man weet heel goed de sfeer van dat Lumbini en het Instituut te beschrijven, en ook de andere plekken in Nepal waar hij komt gaan leven door zijn beschrijving. Bij mij bracht dat een lust tot het lezen van andere reisverhalen in die regionen naar boven.
Eén minpuntje: het laatste stuk, waar zijn vader bij hem op bezoek komt en ze samen een wandeltocht gaan doen, wordt jammer genoeg nogal afgeraffeld. Maar aan de andere kant, hier valt nog wel een heel boek over te schrijven dus misschien gaat hij dat ook wel doen. Ik vond dit in ieder geval een heerlijk boek waarbij ik echt in andere sferen vertoefde en dat leest als een trein.

Meer recensies van Jokie