Eva Groen trilogie

Lilien 17 december 2019
Een gecombineerde recensie van ‘Zie je mij?’ & ‘Op eenzame hoogte’ – Saskia M.N. Oudshoorn
Eva Groen trilogie I en II
Genre: thriller
Uitgeverij: Saskia M.N. Oudshoorn - Boekscout.nl
Uitvoering: E-book & Paperback
ISBN: 9789463672511 & 9789402233940
Verschijningsdatum: september 2018 & februari 2019

Met dank aan Saskia M.N. Oudshoorn voor het recensie-exemplaar van Zie je mij? Op eenzame hoogte is geleend uit de OBA.
Zie je mij? verscheen in 2015 als Buiten spel en behaalde destijds een finaleplek in de Sweek/De Crime Compagnie schrijfwedstrijd. Beide titels passen bij het boek, maar ik denk dat Zie je mij? passender is, omdat het verhaal ook vanuit de stalker wordt verteld. Het geeft ook aan wat hij/zij voelt. Niet alleen de titel is anders, maar Oudshoorn heeft haar opgedane ervaring in die paar jaren gebruikt om het verhaal aan te passen en te verbeteren.

Ik heb enorm genoten van het verhaal. Ik vond het boek geen pure thriller, maar meer iets tussen een roman en thriller in zitten: een ‘verhalende’ thriller ook wel ‘cosy crime’ of ‘spannende feelgood’ te noemen. Het fijne hiervan is dat je hierdoor meer te weten komt over de hoofdpersonen én de stalker. Natuurlijk gaat het ook om de spanning, maar de relaties tussen de belangrijke figuren gaf het verhaal toch meer karakter.
Eva Groen is een jonge journaliste die een traumatische gebeurtenis heeft meegemaakt in haar jeugd. Als gevolg daarvan heeft ze moeite om diepgaande relaties met mannen aan te gaan. Ze verlaat het ouderlijk huis in Hoorn om in Amsterdam te gaan werken. Maar voordat het zover is, trakteert ze zichzelf op een paar weken New York. In het vliegtuig komt ze de aantrekkelijke Stephen tegen. Maar kan ze Stephen wel vertrouwen? Door omstandigheden moet ze New York en Stephen hals over kop verlaten. Terug in Nederland beginnen de problemen pas echt. Wie houdt haar in de gaten? Wie stuurt haar die nare pakketjes?

In Op eenzame hoogte gaat het verhaal verder. Inmiddels is het duidelijk wie haar stalker is. Wat mij persoonlijk tegenstond in het tweede deel is dat het verhaal in de tegenwoordige tijd wordt verteld. Op de een of andere manier zit ik dan niet lekker in het verhaal. Waar ik in het eerste deel nog erg met Eva meeleefde, had ik dat niet altijd in het tweede deel. De gruwelijkheden die Eva meemaakt, zijn vreselijk. Toch had ik op sommige momenten zin om haar toe te schreeuwen: “Ga toch naar therapie! Zo maak je iedereen nog gek.”

Het verhaal zelf is spannend. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op. De verschrikkingen konden wel nog gruwelijker worden verteld. Al met al was het een entertainend boek. Helaas vond ik het einde teleurstellend; dat komt doordat ik toch bepaalde verwachtingen had. Maar er komt een derde deel aan, Los geslagen, dus alles kan weer anders worden. Dat wordt nog wel even wachten. Oudshoorn geniet nu van het succes van Recept voor geluk. Daarna verschijnt Dubbele agenda, ook weer een cosy crime. Dan pas is Eva Groen weer aan de beurt.

Ik geef Zie je mij 4 sterren en Op eenzame hoogte 3½ sterren wat uitkomt op een mooie 3¾ van de 5 sterren.

Meer recensies van Lilien