Leerzaam en ontroerend

maaike-de-vries 27 februari 2024
Takkenhoofd - Inge Besaris
De cover van dit boek intrigeerde me al een tijdje: het hoofd van een oude man met daarop een bos met takken waarin allerlei dingen gebeuren. Eindelijk heb ik het nu gelezen en het bleek een ontroerend en leerzaam verhaal!

Sofie is een kermiskind: haar ouders hebben een attractie op de kermis en reizen rond. De ene helft van het jaar blijft Sofie bij haar ouders, de andere helft logeert ze bij haar opa, die met zijn hondje Whisky in het bos woont. Sofie gaat ook naar twee verschillende scholen: de kermisschool en de dorpsschool. Op de eerste dag dat ze weer bij opa is en naar school moet, ontmoet ze Mo: ze worden dikke vrienden. Met opa is het direct gezellig, maar hij is wel wat vergeetachtiger dan normaal.

Er gebeuren steeds vreemdere dingen: opa legt zijn bril in de koelkast, komt op zijn sloffen Sofie ophalen van school en verdwaalt in het bos. Opa zegt tegen Sofie dat het hun geheimpje is, want opa wil niet naar het verzorgingstehuis in het dorp. Maar voor Sofie is het een loodzwaar geheim: het gaat steeds slechter met opa… Wat moet ze doen?

“Nu weten ze het dus, van opa en zijn ongelukjes. Aan de ene kant is ze best opgelucht, maar hoeveel weten ze nu precies? Opa kan heel goed toneelspelen. Hij maakt grapjes, kletst eroverheen of zegt dat alle oude mensen weleens wat vergeten. Soms merk je helemaal niets aan hem en dan ineens staan zijn ogen raar en is hij totaal de kluts kwijt, alsof iemand op delete gedrukt heeft.”

Je leest het al: dit verhaal gaat over alzheimer. Een ziekte waar kinderen soms ook mee geconfronteerd worden. In Takkenhoofd leef je mee met een kind dat er op een mooie manier mee omgaat. Ze heeft een fijne omgeving van mensen die haar helpen. Het element kermiskind vind ik ook mooi: ik heb nog niet vaak een kinderboek gelezen over kermiskinderen. En de overvloedige schitterende illustraties! Dat is toch echt zo prachtig gedaan. Een waardevol boek vanwege de thema’s, maar ook gewoon een fijn en spannend (voor)leesboek vanaf 8/9 jaar.

Meer recensies van maaike-de-vries