Tot elk puzzelstukje past

Manon Visser 17 mei 2021 Auteur
4,5 sterren voor De grote race! Wat een origineel concept en een spannend verhaal!

In De grote race volgen we Li en Nao in Taiwan, waar ze op bezoek zijn bij hun opa en oma samen met hun ouders. Al snel blijkt dat de tweeling het niet goed met elkaar kunnen vinden. Na een tijdje zijn hun ouders verdwenen en krijgen Li en Nao te maken met vreemde dromen over een kat. Hun oma roept Muis op en hij legt uit wat er gebeurd is. Kat heeft Li en Nao's ouders ontvoerd, omdat Muis Kat heeft verraden tijdens de Grote race. Bij de Grote race deden allerlei dieren mee, maar er waren maar twaalf dieren die konden winnen. Elke winnaar kreeg een jaar naar hen vernoemd. Muis heeft gewonnen door Kat te verraden en hierom is Kat woedend. Eerst snappen Li en Nao niet wat ze daarmee te maken hebben, maar als Muis uitlegt dat zij de afstammeling van hem zijn, begint het avontuur. Ze moeten hun ouders zien terug te halen en proberen om Kat te verslaan voor het Chinese nieuwjaar.

Het verhaal is uniek opgebouwd met allerlei puzzels die je moet oplossen om verder te kunnen lezen. Na elke puzzel moet je een keuze maken gebaseerd op het antwoord van de puzzel. Dit maakt het lezen interactief en als lezer voel je je betrokken bij Li en Nao's avontuur. Als je de puzzel goed hebt ga je verder naar het juiste hoofdstuk waar het verhaal verder gaat. Als je het fout hebt, word je eerst naar een hoofdstuk gestuurd waar je er achter komt dat je niet het juiste antwoord hebt gevonden. Meteen daarna ga je naar het goede hoofdstuk. Hier moet heel veel werk in hebben gezeten om alles goed uit te denken. Maar al dat harde werk is zeker beloond, want het is echt heel erg goed gelukt.

De verhaallijn blijft tot het einde spannend. Je leeft mee met de personages en door de tekeningen kan je de beeldende omschrijvingen nog beter voor je zien. Naast dat de puzzels zorgen voor originaliteit, doet de verhaallijn dit ook. Het is gebaseerd op legendes, wat het een stukje mystiek mee geeft. Ik kon niet stoppen met lezen, zo erg werd ik in het verhaal gezogen. Het enige wat ik jammer vond en waarom het verhaal geen 5 sterren heeft maar 4,5 is dat het einde heel snel voelde. De eindstrijd met Kat ging erg snel. Van mij had dat net eventjes ietsje langer mogen duren, zodat je de spanning echt nog meer voelde.

De schrijfstijl van Ruby Coene is heel fijn om te lezen. Ze schrijft heel beeldend, waardoor je alles voor je kan zien. Daarnaast is haar schrijfstijl heel erg geschikt voor de doelgroep. Ze gebruikt geen lastige Nederlandse woorden, waardoor het vlot leest. Wat me ook opviel is de humoristische verwoording. Ik heb soms echt kunnen lachen om bepaalde stukjes. Ik denk dat dat ook zeker zal helpen om kinderen nog meer aan het lezen te helpen. De combinatie van spanning, humor en de puzzels zorgen voor een leuk, actief verhaal waarbij elk kind wel even kan wegdromen!

Meer recensies van Manon Visser