Een mooi eerbetoon aan verzetsmensen uit Vriezeveen en omgeving

Margreeth 16 april 2022
Als kind hoorde ik regelmatig: ‘De grootste bankroof was in Almelo’. Iedere keer als er weer een heroïsch boek verschijnt over WOII speelt deze zich vaak af in het westen van het land. Toch las ik wel diverse regionaal uitgegeven boeken over het verzet in Overijssel. En dan is er nu eindelijk hét boek over de Allergrootste bankroof van schrijver Frank Krake, die al eerder boeken schreef die zich afspeelden in het oosten van ons land, zoals Menthol, Hannelore en De laatste getuige.
Het nieuwe boek van Frank Krake heeft als titel gekregen ‘De grootste bankoverval aller tijden’, met als ondertitel ‘Het waargebeurde verhaal van een groep heldhaftige verzetsvrienden’. En daar begint het boek mee: een groep verzetsmensen uit Vriezenveen en omgeving. Krake vertelt over deze mensen, gewone mannen, vrouwen, jonge jongens en meisjes soms nog. Allemaal willen ze vooral de Duitsers dwars zitten en mensen helpen die gevaar lopen. Ondersteund door veel foto’s wekt Krake deze mensen tot leven. We leren onder anderen kennen Derk Smoes, Herman Höften, Jan Meenks, Douwe Mik, diverse koeriersters, de gewone slager, de boer, de bankdirecteur, de gewone man en vrouw en de Duitsers, de nazi’s.
Het boek begint met een schitterende proloog die weergeeft hoe de beveiliging in de bank in 1929 was. In een keurige brief wordt gevraagd om drie pistolen. Ook wordt weergegeven hoe de verhouding was met het hoofdkantoor in Amsterdam.
Als de oorlog begint, belanden mannen en vrouwen uit het dorp en de landelijke omgeving als vanzelfsprekend in het verzet. Als in 1944 medewerkers van de spoorwegen zonder werk komen, omdat de spoorwegen zijn opgeblazen, is er veel geld nodig zodat deze mensen de winter doorkomen. Zo ontstaat het idee voor de bankroof. Derk Smoes en Jan Meenks waren goed op de hoogte van de bank omdat ze daar jaren hadden gewerkt. Het boek vertelt over de spannende bankroof en hoe het verder is gegaan met de bankovervallers. Het soms tragische lot van deze mensen.
Het boek is echt heel mooi vormgegeven, korte hoofdstukken met prachtige typografie en veel foto’s en illustraties. Goed geschreven en mooi van opbouw. De nabestaanden van de hoofdrolspelers in het boek hebben bijna 80 jaar moeten wachten voordat hun familieleden in het boek van Frank Krake op een voetstuk zijn gezet. Een terecht eerbetoon.

Meer recensies van Margreeth