M'n opa, m'n opa, m'n opa

Margreeth 18 juni 2020
Het boek gaat over Renke, een dame van eind 20 die ineens haar baan verliest en zich dan ook gelijk afvraagt hoe groot dat verlies is. In diezelfde periode krijgt ze ineens pakjes van haar opa Pieter. De vader van haar moeder waar ze amper contact mee heeft gehad. Ze ontvangt pakjes, met daarin een kraanvogel. Opa Pieter woont in Japan. Nadat hij de diagnose ALS kreeg is bij daar naartoe gegaan. Hij volgt op zijn leeftijd nog karatetraining bij zijn vriend Yamada. Hij moet langzaam afscheid nemen van alles om hem heen en zijn gedachten zijn vooral bij Renke. Omdat opa Pieter haar dagboekfragmenten stuurt, waarin hij vertelt over zichzelf en zijn gedachten de vrije loop laat, wordt ze alleen maar nieuwsgieriger naar haar opa.
Opa wil graag dat ze komt en stuurt haar daarvoor geld. Ze vertrekt naar Japan. Eerst gaat ze naar Tokio. Daar ontmoet ze een leeftijdgenoot. Die laat haar de stad met al zijn eigenaardigheden zien.
Renke komt steeds dichter bij opa. Maar is ze op tijd...
Ik vond het een prachtig boek, ik moest er even inkomen, maar het is goed geschreven. Het boek zou prima gebruikt kunnen worden voor een leesclub. Er zijn twee personages aan het woord: Renke en opa. De filosofische beschouwingen van opa waren erg goed. De worsteling van Renke was wat minder duidelijk. Ook fascineert Japan. Het boek stimuleert om meer over Japan te gaan lezen en vooral ook om kraanvogels te gaan vouwen. Prachtig.

Meer recensies van Margreeth