Hoe verwerkt een jongere het verlies van haar moeder

Margreeth 18 juni 2020
Je bent jong en je rouwt wat is een vlotgeschreven boek en dat maakt het voor de lezer een pageturner. Het is een autobiografisch ‘verhaal’ van Lisanne van Sadelhoff, waarin ze vertelt hoe het is om op je 26e je moeder te verliezen. Wat een pijn, komt er uit dit boek.. Hoe gaat dit ooit nog goedkomen.
Wat voor invloed heeft het verlies op het dagelijks leven, haar relatie, vriendinnen. Al die mensen die vragen hoe het gaat en opmerkingen maken die ze eigenlijk nog niet wil horen. Hoe reageert ze daarop?
Hoe verwerken Lisanne, haar broer en vader met z’n drieën het verlies van hun moeder en vrouw. En hoe gaat ze om met de nieuwe vriendin van haar vader. Een vrouw die letterlijk de plaats inneemt van haar moeder. Haar spulletjes staat ineens op de plek van de spullen van haar moeder. Lisanne vindt dat erg pijnlijk.
Het is een debuut in helder Nederlands zonder te veel bijzinnen, metaforen en overdreven gestileerde zinnen waar debutanten zich nogal eens schuldig aan maken. Wel lijkt het alsof Lisanne niet vooruit komt. Soms denk je: ‘Nou meid en nu weer door’. Een opmerking waarvan je weet: dat wil ze niet horen.
Dit boek zou ik aanraden aan jongeren die een van hun ouders verliezen. Wie weet vinden ze herkenning in het verhaal van Lisanne.

Meer recensies van Margreeth