Ga als een rivier

Marja Legius 05 juni 2023
In 1948 ontmoet de 17-jarige Victoria in het stadje Iola Colorado een jongeman. Deze ontmoeting zet haar rustige leventje compleet op zijn kop en zal haar leven compleet veranderen. Ze wordt gedwongen haar toevlucht te nemen in de natuur en hetgeen waar ze het meest van houdt achter te laten om ergens anders opnieuw te beginnen.
Dit debuut van Shelley Read smaakt naar meer. Haar mooie poëtische en beeldende schrijfstijl is bepalend voor het boek. In het verhaal kijkt de hoofdpersonage Victoria terug op haar leven met de wijsheid van het heden. Het boek is opgedeeld in 5 delen vanaf 1948 tot 1971 waarin ze haar levensverhaal verteld. Ze beschrijft hoe haar dorp moet wijken voor een nieuw aan te leggen stuwmeer en de gevolgen die dit heeft voor haar persoonlijke leven. Haar persoonlijke verlies en hoe ze hier mee om gaat en het verplaatsen van de door haar zo geliefde perzikboomgaard. Ze komt er later middels een brief achter wat er is gebeurd nadat ze hetgeen waar ze het meest van houdt achter moest laten en daar begint ook haar nieuwe toekomst.
De personages zijn zeer geloofwaardig neergezet en groeien mee in de tijd dat het verhaal zich afspeelt. Read heeft ook aandacht voor wat er op dat moment maatschappelijk speelt. Onderwerpen als WOII, de Flower Power, de Vietnam oorlog en ook racisme komen aan bod.
Op mijn exemplaar stond een sticker met Voor de lezers van Daar waar de rivierkreeften zingen. Eerlijk gezegd zie ik wel vergelijkingen hoewel het laatste boek meer over de natuur verteld. In Ga als een rivier is voornamelijk de rivier en de loop van de rivier die de natuur en de geschiedenis van hoofdpersonage Victoria bepaalt.
Een mooi en bijzonder verhaal over een rivier die een stuwmeer werd en een stadje dat verzwolgen is door het water.

Meer recensies van Marja Legius