Psychologisch verhaal over liefde, macht en manipulatie

Marja Legius 31 oktober 2023
De ik-personage van het boek (ze wordt nergens bij naam genoemd) is een vrouw die getrouwd is met de perfecte man. Samen hebben ze twee kinderen en ze leiden voor de buitenwereld het perfecte leven met een mooi huis in een buitenwijk en een succesvolle carrière. Na 15 jaar huwelijk is ze nog steeds smoorverliefd op haar man. Ze wil voortdurend perfect zijn en wil dat haar man volmaakt is. Daarnaast leeft ze voortdurend in angst dat haar man niet zo veel van haar houdt als zij van hem. Daarom twijfelt ze aan alles bij wat hij zegt en doet. Ze houdt bij als hij anders reageert dan dat ze verwacht en verzint dan een passende straf voor zijn desinteresse of verkeerde reactie. Daarvoor heeft ze een schrift gemaakt met in haar ogen gemaakte strafbare feiten en de straf die erbij hoort en daar houdt ze zich aan. Samen proberen ze hun perfecte leven vast te houden door vaste patronen in hun leven.

Het boek beslaat 1 week uit het leven van de vrouw waarbij elke dag van de week een hoofdstuk is. Al snel merk je dat de vrouw ondanks de vaste dagelijkse patronen in haar leven geheimen heeft voor haar man waar ze heel mysterieus over doet. Daardoor komt er spanning in het verhaal en deze bouwt zich gedurende de week verder op omdat je er graag achter wil komen wat voor geheim leven de vrouw erop nahoudt. In dit liefdesverhaal staan prachtige romantische zinnen.

“In het begin leek onze liefde een oneindig landschap vol zandduinen; je voelde het gevaar van de dorheid, de onmetelijke sterrenhemel, de verstikkende hitte overdag en de plotselinge kou van de nacht. Toen werden we een meer: een vlakke, gladde uitgestrektheid.”

Het hele verhaal straalt de complexiteit en de emotionele afhankelijkheid van de geliefden in deze relatie uit en heeft me regelmatig aan het denken gezet over wat de perfecte liefdesrelatie in werkelijkheid is. Maar pas na het lezen van de epiloog vielen alle puzzelstukken van het verhaal in elkaar en volgde voor mij het ontwarren van alle ontwikkelingen uit het verhaal. Want wie manipuleert nu wie?

Dit is een bijzonder psychologisch verhaal over liefde, macht en manipulatie dat je niet snel meer zult vergeten en dat je na het lezen van het boek nog wel even bezighoudt.

Meer recensies van Marja Legius