Mooie historische roman

Marja Legius 28 november 2022
Zomer 1914. De Belgische Eloi en zijn Nederlandse partner Julia reizen als koorddansers mee met het circus. Dan breekt de oorlog uit en gaat Eloi als oorlogsvrijwilliger naar het front, terwijl Julia in Engeland een opleiding krijgt als spionne net op het moment dat de beide partners meer voor elkaar beginnen te voelen dan vriendschap.

Hun paden kruisen elkaar weer in Antwerpen waar blijkt dat beiden veranderd zijn door de oorlog. Julia is inmiddels een volwassen vrouw dat haar eigen weg gaat en Eloi kampt met de herinneringen aan het oorlogsgeweld aan het front. Voor hun eigen veiligheid kunnen ze beter doen alsof ze elkaar niet kennen. Is er toch een kans dat de ontluikende liefde een kans krijgt of heeft de oorlog en haar verschrikkingen ook dat kapot gemaakt?

Het boek wordt afwisselend in de ik-personage van of Eloi of Julia geschreven. Mede door deze vorm zie je de ontwikkelingen van de personages duidelijk en raak je meer emotioneel betrokken bij hun belevingen. Een leuk detail in het verhaal is dat het boek Faust van Goethe een belangrijk deel heeft en er paralellen te trekken zijn met dit verhaal.

In het verhaal komen zowel de verschrikkingen in de loopgraven als ook de dodendraad in het grensgebied tussen Nederland en Belgiƫ aan bod waardoor ik meer te weten kwam over WOI en een goed beeld kreeg over deze tijd.

De schrijfstijl van Femke Roobol is prettig en vlot. Met weinig woorden lukt het haar om de kern te raken en ervoor te zorgen dat de personages gaan leven. Een goed personage uit het boek is tante Mathilde die in het vrije Nederland heilig gelooft in het leggen van Tarotkaarten maar daarnaast ook belangrijk is in het verzet. Maar ook kleine details zoals de caleidoscoop die als een rode draad door het verhaal loopt zijn mooi verweven in het verhaal.

Een mooie historische roman.

Meer recensies van Marja Legius