Revanche

Marja Legius 14 april 2023
Rachel Bentinck heeft na de dood van haar ouders van haar erfdeel in Frankrijk La Chantarelle , een stuk grond met twee gebouwen erop en een loods gekocht. Om in haar onderhoud te voorzien verhuurt ze met tegenzin kamers en organiseert ze creatieve en spirituele workshops. Dan zijn er plannen van de gemeente om over een stuk grond van haar een snelweg aan te leggen en ontstaat er hierover met de dorpsbewoners onenigheid. Onverwacht staat ook haar 17-jarige dochter op de stoep. En of dat nog niet genoeg is komt haar broer weer in haar leven en dreigt een groot geheim uit het verleden aan het licht te komen.

Het boek bestaat uit twee delen waarbij het eerste deel zich afspeelt in de winter en het tweede deel in het voorjaar. Het verhaal wordt chronologisch opgebouwd met regelmatig terugblikken naar en herinneringen uit het verleden. In elk hoofdstuk is een ander personage aan het woord en deze worden allemaal zeer geloofwaardig neergezet. De personages maken gedurende het verhaal allemaal een duidelijke persoonlijke groei door. Omdat er redelijk veel personages zijn was het in het begin wel even opletten wie degene ook alweer is die aan het woord is. Gelukkig gaf de titel van het hoofdstuk de naam van het personage weer. Suzanne Esther heeft een prettige schrijfstijl en dat is heel fijn want er gebeuren ontzettend veel bijzondere dingen in korte tijd Toch weet de auteur een soort van rust te creƫren in deze spannende chaos. Je blijft nieuwsgierig naar zowel wat er in de toekomst gaat gebeuren alsook wat er in het verleden gebeurd is. Omdat er telkens maar een kleine fractie van het verhaal verteld wordt kom je er pas aan het einde van het boek achter hoe alles precies in elkaar zit.

Dit was voor mij de eerste kennismaking met deze auteur maar ik ben overtuigd omdat ik tijdens het lezen continu de spanning voelde maar daarnaast soms ook de humor las in het verhaal. Het boek zit ingenieus in elkaar en de kracht van het verhaal zit voor mij vooral in de psychologische kant van de hoofdpersonages.

Meer recensies van Marja Legius