Berouw komt na de zonde

Marja Legius 02 februari 2024
Recensie Berouw komt na de zonde Mariska Noordeloos
Korte inhoud verhaal:
Na haar scheiding verhuizen Jacqueline en haar dochter Lois naar Enkhuizen waar Lois bevriend raakt met haar buurmeisje Floor. Samen gaan ze op vakantie naar Middelburg. Daarna verdwijnen beide meisjes en wordt Floor dood gevonden in Amsterdam. Jacqueline komt bij haar zoektocht naar haar dochter terecht in de wereld van drugs en criminaliteit en wordt ze herinnerd aan haar eigen verleden. In hoeverre heeft dat met de verdwijning van haar dochter te maken?
Mijn leeservaring:
De ik-personage in het boek is ofwel Jacqueline ofwel haar dochter Lois. De titel van het hoofdstuk geeft aan wie van hen aan het woord is. De hoofdstukken spelen zich af op een dag in het heden of het verleden maar dat wordt ook duidelijk aangegeven. Daardoor leest het makkelijk omdat je weet waar je jezelf bevindt. Wat er in de wereld speelt in de tijd waarin het hoofdstuk zich bevindt wordt op een mooie manier verweven in het verhaal dus zeker geloofwaardig. De schrijfstijl is prettig en leest vlot. Het is alsof Jacqueline bij je aan de keukentafel haar verhaal zit te vertellen. Het verhaal kent meerdere plottwist waardoor je telkens weer verrast wordt en door wil blijven lezen hoe het nu daadwerkelijk zit. Soms vond ik het een beetje ongeloofwaardig of te toevallig maar dat heeft mijn leesplezier niet beïnvloed. Ik kon me inleven in de duistere en gewelddadige wereld van drugs en criminaliteit en voelde de ellende en de pijn van de meisjes. Het einde van het verhaal verrassend maar abrupt. Hier had voor mijn gevoel wat meer uitgebreid over verteld mogen worden. Ik heb nu een beetje het gevoel dat ik iets gemist heb. Misschien wel mede daardoor dat ik het boek na het lezen nog even in mijn hoofd bleef zitten. Dit was mijn eerste leeservaring van deze auteur maar ik zal zeker graag nog eens een boek van haar willen lezen.

Meer recensies van Marja Legius