Jacht naar de waarheid.

Voor Hebban mocht ik meedoen met de leesclub betreffende het boek Vossenjacht van Racheda Kooijman, waarvoor mijn hartelijke dank. Het boek leest vlot weg. Is wat aan de rauwe kant geschreven. Een goed debuut, wat mij betreft een aanrader.

Racheda Kooijman.
Ze volgde de HBO-opleiding Tekstschrijven en werkte jarenlang als journalist, copy-writer en bladenmaker. Vossenjacht is haar debuutroman.

Vossenjacht.
De Amsterdamse Nadia Smits is alleen door haar moeder opgevoed. Haar Marokkaanse vader heeft ze nooit ontmoet. Onder aansporing van Reyn, met wie ze een huis en ook vaak het bed deelt, begint ze aan een zoektocht naar haar verleden. Als ze haar vader vindt en vervolgens met Reyn naar Marokko vertrekt, komt Nadia’s leven op zijn kop te staan.
Nadia’s zoektocht begint met een bezoek aan een medium. Daarna voelt ze zich herboren. Haar vader is naar Marokko vertrokken toen Nadia nog een baby was. Nadia weet niet waarom hij vertrokken is. Hij is in Marokko getrouwd met een Marokkaanse en samen hebben ze kinderen. Hij is weer in Amsterdam komen wonen. Haar vaders afwezigheid slaat diepe kraters in Nadia’s ziel. Reyn wil wel met Nadia naar Marokko om haar roots te zoeken. Nadia wil weten waarom haar vader haar moeder en haar als baby achterliet. Wellicht behoort Nadia tot het Berbervolk, ze ziet zichzelf als de oorspronkelijke bewoners van Marokko, als de vrije mensen, een nogal koppig volkje, ze verzet zich overal tegen. Reyn is geleidelijk aan Nadia’s wortels gaan versterken, de wortels die haar vader had moeten versterken.
Nadia gaat op zoek naar de waarheid waarom haar vader haar als baby verlaten heeft. Via een tante in Marokko komt Nadia achter de waarheid. Nadia’s jacht naar de waarheid is voorbij. Het geheim was een rem op Nadia’s leven. Ook Reyn heeft zijn jacht beëindigd, hij wil voor altijd met Nadia samenzijn.

Meer recensies van Marjo Jacobs-Nijssen