Koninkrijk met een duister verleden.

Recensie

Via ThrillZone mocht ik meedoen met de leesclub over het boek “Als de Koning sterft”, waarvoor mijn dank.
De hoofdpersonages Saana, Jan en Heidi zijn goed neergezet. Ik ben reuze benieuwd naar het tweede deel van de serie. De plot steekt uitstekend in elkaar. Heden en verleden wisselen elkaar goed af. De spanning blijft erin en de schrijfstijl is bijzonder aangenaam, kortom een echte aanrader.

Schrijver:
Elina Backman
De Finse Elina Backman is creatief directeur van een groot mediabedrijf.
“Als de koning sterft” is haar thrillerdebuut en werd in Finland een bestseller.

Als de koning sterft.
De hoofdpersoon Saana is woonachtig in Helsinki. Ze was online redacteur. Saana heeft een burn-out en gaat 179 kilometer
verderop een time-out nemen in Hartola. Saana gaat voor 2 maanden naar haar tante Inkeri in Hartola. Finlands enige koninkrijk is Hartola, werd in de 18e eeuw door de koning van Zweden tot een onafhankelijke gemeente verklaard en noemt zichzelf om die reden koninkrijk. De droom van Saana is om thrillerschrijver of een goede onderzoeksjournalist te worden. Saana ziet in Hartola een aronskerk, die achtergelaten is om de verloren ziel van Helena te herdenken. Helena, een meisje dat 30 jaar geleden dood is aangetroffen in de rivier. Saana wil zich gaan verdiepen in de onopgeloste dood van het meisje, Helena Toivio is slechts 15 jaar geworden. Saana wil Helena haar stem teruggeven.
Tegelijkertijd wordt in Helsinki een man op gruwelijke wijze vermoord. Het slachtoffer heeft een kroon in zijn genitalien gebrandmerkt en vervolgens is hij verdronken en gedumpt bij De Koningspoort. De landelijke rechercheurs Jan en Heidi zijn op het onderzoek gezet. Een tweede moord zal hen naar Hartola brengen alwaar een eigen onderzoek van Saana reeds aan de gang is. Dankzij haar speurwerk wordt een eventueel verband helder tussen de zaak van 1989 en de nieuwe moorden. Geleidelijk aan kruisen de onderzoeken van Saana en Jan elkaars pad en niet alleen hun onderzoeken kruisen elkaar pad.

Meer recensies van Marjo Jacobs-Nijssen