Wordt de wereld van de ondergang gered?

Recensie
Schrijver: Pjotr Vreeswijk

Schaduwstrijder
Voor LetterRijn mocht ik meedoen aan de blogtour van het boek Schaduwstrijder van Pjotr Vreeswijk, waarvoor mijn hartelijke dank.

Wat heb ik genoten van dit boek, doorboord met snelle actie, legio spanning en een heftige ontknoping. Mijn complimenten aan de auteur. Ik heb het boek dan ook beoordeeld met 5 sterren.

Een massagraf in Syrië, een gevangengenomen moordcommando en de grootste ontdekking in de geschiedenis van de mens, wordt een dreigende ondergang van de wereld voorkomen?

Suzanne Boyle, een Britse CIA agente probeert de wereld van de ondergang te redden.
Ze is als CIA agente naar Syrië afgereisd. Daar treft ze haar meerdere Safi ook, die haar komt helpen met haar missie. Ze vinden in de woestijn een massagraf van 200 jonge mannen. Deze gruwelijke ontdekking houdt verband met een andere, zaak die overkoepelend blijkt te zijn, iemand is uit op een uiterst geheim wapen met een vernietigende kracht. Als de helikopter waarin Suzanne zich bevindt, crasht, wordt ze gered door een Franse reddende engel, de Franse kolonel Gideon Joubert. Daarna wordt ze van haar missie afgehaald. Suzanne krijgt echter een melding dat er één overlevende is bij de massamoord bij Al-bab. Ze besluit uit het vliegtuig te stappen en Gideon Joubert te waarschuwen. Tegen de orders van bovenhand in, jaagt ze haar eigen missie na. Ze krijgt hulp van piloot “Crash”. Samen met de Franse kolonel bezoekt ze de enige overlevende in het ziekenhuis. Van deze overlevende krijgen ze te horen dat het om een schaduwstrijder gaat. Schaduwstrijders zijn mysterieuze krijgers die vanuit het niets verschijnen en weer verdwijnen. Suzanne, Joubert en Armand gaan samenwerken met Tarik, een museumdirecteur. Hij kan hen misschien naar de gevangengenomen moordcommando brengen. De poging om deze gevangene te bereiken is uiterst risicovol. Hun zoektocht brengt hen uiteindelijk in de jungle, alwaar ze een verontrustende ontdekking doen, die de wereld compleet kan wijzigen.
Vertrouwt Suzanne echter wel de juiste mensen? Is hun gids in de jungle, Nora Mayflower, wel te vertrouwen? Nora wil de missie van haar overleden vader voltooien. Slaagt zij hierin?
Wordt de wereld door het bezoek van Suzanne aan Syrië, Irak en Congo behoed voor
haar ondergang? Ziet Suzanne kans om te situatie te veranderen en daarmee de wereld te redden? Al lezende lijkt het of je zelf inmiddels ook beland bent in de gevaarlijke situatie waarin Suzanne en haar bondgenoten zich begeven.

Meer recensies van Marjo Jacobs-Nijssen