Detectives overtreffen politie.

Voor Uitgeverij Meulenhoff mocht ik het boek Vallend Duister van Robert Bryndza proeflezen en recenseren, waarvoor mijn hartelijke dank.
Vallend duister is het derde deel in de serie, is los ook goed te lezen.
Zowel het eerste deel Zonder gezicht als het tweede deel Schaduwland heb ik gelezen en zijn absolute aanraders.
Vallend duister, het derde deel, leest vlot weg. Is spannend. Ik ben op een verkeerd spoor gezet wat betreft de dader. De ontknoping was dan ook verrassend.
Op en top leesgenot. Smaakt naar meer.

Vallend duister
Kate Marshall en Tristan Harper zijn onlangs samen met een detectivebureau gestart. Kate heeft van haar vriendin Myra haar huis en haar camping geërfd. Naast het detectivebureau houden Kate en Tristan zich ook met de camping bezig. Jake, de zoon van Kate en Peter Conway, helpt wanneer hij daarvoor tijd vrij kan maken met het exploiteren van de camping.
Kate en Tristan onderzoeken de vermissing van Joanna Duncan. Zij was journaliste en legde 13 jaar geleden een politiek schandaal bloot waarna ze van de aardbodem verdwenen leek. Kate en Tristan krijgen de opdracht van Joanna’s moeder Bev Ellis en haar vriend Bill om Joanna te vinden. Al snel stuiten Kate en Tristan op de verdwijning van een aantal jonge mannen. Het blijkt dat Joanna de vermissing van deze jonge mannen ook al op het spoor was. Kate en Tristan zetten de zoektocht naar een seriemoordenaar voort. Betreffende moordenaar vindt het een machtig moment als zijn slachtoffer zijn ogen openhoudt, vlak voor de dood, als het duister in hun ogen viel, vandaar wellicht de titel Vallend duister.
De mannelijke slachtoffers hebben in een commune gewoond. Zou dat een mogelijke link naar de dader kunnen zijn? Joanna had al ontdekt dat men een asbestprobleem in kantoorpand Marco Polo House weg probeerde te moffelen. Zou dat een mogelijke link naar de dader kunnen zijn?
Kate en Tristan hebben de politie een doorbraak in een moordzaak bezorgd en nog drie tot nu toe onopgeloste moorden. De zaak Joanna Duncan wordt door toedoen van Kate en Tristan heropend. Kate en Tristan gaan tot het uiterste om de waarheid over de verdwijning van Joanna Duncan boven water te krijgen, met gevaar voor eigen leven. Kate en Tristan hebben de zaak binnen een maand opgelost, wat de politie nog niet in 13 jaar tijd gelukt was.

Meer recensies van Marjo Jacobs-Nijssen