Een kijkje in het hoofd van een psycholoog.

Recensie
Schrijver: Helene Flood
Helene Flood is psycholoog en wetenschapper. Ze woont in Oslo.
De therapeut is haar debuut. Via Hebban mocht ik meedoen aan de leesclub van De Therapeut, waarvoor mijn dank. Ik kan het verhaal aanbevelen.

De therapeut
De hoofdpersoon is Sara. Ze werkt als psycholoog. Als lezer krijg je een kijkje in het hoofd van Sara, een gedetailleerde beschrijving van haar gedachtegang. Haar patiënten zijn vooral jongvolwassenen die ze thuis in haar eigen praktijk ontvangt. Sara is met Sigurd getrouwd. Ze wonen in een huis dat ze van de opa van Sigurd geërfd hebben. Er is veel kluswerk te verzetten. Sigurd werkt daarnaast veel over, zodat Sara en hij niet veel tijd hebben om te klussen. Ze moeten wonen in een huis dat eigenlijk nog niet echt bewoonbaar is, het is zo’n beetje kamperen in eigen huis, wat tot frustratie van Sara leidt.
Sigurd gaat een weekendje met vrienden weg, komt echter nooit op de plek van bestemming aan. Hij blijkt een dubbelleven te leiden en iemand in het verhaal treedt als eigen rechter op.
De dader blijkt iemand anders te zijn dan ik verwacht had.
Het verhaal is vrij gedetailleerd beschreven en daardoor komt de vaart er niet echt in. Toch ben je als lezer benieuwd hoe het verhaal verder gaat. Het verhaal heeft me in zijn greep gehouden. Ik vond het interessant om de gedachtegang van een psycholoog te volgen. Wat ik wel merkwaardig vond was de verwardheid van Sara. Van een psycholoog verwacht je professionaliteit. Ik had meer het idee dat Sara zelf behoefte had aan een psycholoog.
Ik vind De therapeut een prima debuut. Ik hoop dat er een vervolg komt. Ik ben benieuwd naar het verloop van de karakters van Sara en haar familieleden.

Meer recensies van Marjo Jacobs-Nijssen