Uitstekend thrillerdebuut.

Van uitgeverij LetterRijn mocht ik een recensie exemplaar ontvangen van de debuutthriller Stilleven van de auteur Marieke Damen, waarvoor mijn dank. Het is een spannend debuut. Als je begonnen bent met het verhaal, wil je het achter elkaar uit lezen. Een vlotte schrijfstijl. De gebeurtenissen raken je als lezer zijnde, evenals het taalgebruik. De personages zijn goed uitgewerkt, vooral de hoofdpersoon Monica.
Deze debuutthriller heb ik heel graag gelezen en gerecenseerd. Wat mij betreft een absolute aanrader.

Stilleven.
In het proloog wordt gesproken over rode besjes met het giftige sap van de venijnboom. Wat voert Monica in haar schild? Wat voor plan zou er achter zitten?
Het verhaal speelt zich in 1998 en 2020 af en gaat over de moeilijke jeugd van Monica Brandwijk en haar zus Manuela en zo’n twintig jaar later.
Monica en Manuela wonen met hun ouders in een achterstandswijk. Als kind is het Monica door haar moeder verboden om thuis te tekenen, ondanks het feit dat ze over een uitzonderlijk tekentalent beschikt. De thuissituatie is erbarmelijk, geweld en mishandeling voeren de boventoon. De kinderen worden aan hun lot overgelaten. Om af en toe van huis te vluchten, hebben Manuela en Monica een oud kantoorpand gekraakt en dat tot hun toevluchtsoord genomen. Hun geheime plek dopen ze tot Zonnestelsel. Als kind hebben Monica en Manuela elkaar beloofd elkaar nooit in de steek te zullen laten. Wat is er na 20 jaar nog van deze belofte over?
Kunstenaar Monica verstaat de kunst om de ziel in haar portretten te vangen. Na een tussenpose van 20 jaar heeft Manuela een opdracht voor een zelfportret bij Monica gedaan.
Waarom hebben de zussen elkaar zo’n lange periode niet gezien? De opdracht voor een zelfportret brengt herinneringen bij Monica te weeg. Hoe kan ze zich standhouden?

Meer recensies van Marjo Jacobs-Nijssen