Inkijkje bij een psycholoog

MarYan 13 mei 2023
Raz van Houts schreef een openhartig boek over zijn werk als psycholoog in een groepspraktijk. Raz is nog jong en nog maar pas begonnen, best wel gewaagd om al een boek hierover te schrijven. En met zo'n titel.  Ik werd er wel nieuwsgierig door.
Hij stelt zich kwetsbaar op door ook over eigen onzekerheden te schrijven.
Van Houts komt op mij over als een kundige, betrokken, geboren psycholoog.
Als psycholoog krijg je best veel ellende te horen en daar moet je wel tegen kunnen.

"ondanks al het duister sta ik aan de kant van het licht"

Van Houts schrijft ook over zijn geschoktheid bij de ontdekking dat 'daders' meestal mannen zijn.. En over hoe dat komt. Want niemand wordt als dader geboren.

"slachtoffers van een verroest systeem met verouderde principes en een vergiftigde boodschap"

Onze maatschappij voedt nog steeds verschillend op en nog altijd is de man de standaard. Medicijnen bv zijn vaak vooral geschikt voor mannen.
Maar mannen moeten ook sterk zijn en stoer.
Er verandert iets, maar wel langzaam. Meer echte gelijkwaardigheid kan problemen voorkomen.

Psychotherapie bestaat nog niet zo heel lang als behandelvorm. Freud was waarschijnlijk een van de eerste die afgestudeerd als arts, het gesprek als geneesmiddel inzette. Inmiddels zijn er veel stromingen.

Er zijn hele boekwerken over diagnoses en behandelplannen, maar wat ik zelf al dacht en wat ik hier ook lees is dat de 'klik' van groot belang is.

"Als de behandelrelatie goed is, kan alles werken"

Of is het niet zooo simpel

Hij maakt ook een leuke vergelijking met restaurantbezoek..De behandeling als hoofdgerecht.. Misschien nog het boeiendste hoofdstuk want hier en daar is het ook wel wat droge stof. Het leest op zich wel prettig/makkelijk. In dit hoofdstuk lees je hoe een sessie er uit kan zien.

Het boek is verdeeld in 5 delen:
*De intake
*De behandelrelatie
*De behandeling
*Afsluiting
*Nazorg

Wil je weten wat je te wachten staat als je psychologische hulp nodig hebt, lees dan dit boek. Misschien maakt het de stap makkelijker.

Meer recensies van MarYan