De liefde overwint

MarYan 04 november 2022
Jacqueline van Zwieteren schreef een prachtige roman: ~Zand in mijn ogen~ die gebaseerd is op het leven van haar grootouders. Ik was even een stukje gaan lezen kort nadat ik het boek ontving en raakte meteen zo geboeid dat ik het in een paar dagen uitlas.

Het verhaal beschrijft 4 aaneensluitende tijdsperiodes tussen 1912-1949 en wisselt van perspectief tussen Jaap en Pippa.
Jaap groeit op in 's Gravenhage met een oudere broer, Tom, die alles beter kan. Daarna komt een rits zusjes.
Op een kwade dag gebeurt er iets verschrikkelijks op het strand waardoor alles verandert. Het onbezorgde leven is voorbij. Jaap is dan 12.
In Wenen groeit Pippa op in een warm gezin, maar al gauw breekt er oorlog uit, wat honger en ziekte tot gevolg heeft.. Pippa wordt om aan te sterken op de Holland kindertrein naar Nederland gezet. Ze is dan 8 en al wees. Ze zal niet meer terugkeren.

Twee mensen, die veel hebben meegemaakt, twee beschadigde jonge mensen, ontmoeten elkaar veel later op een feest..
Stille Jaap en naïeve Pippa en ze herkennen iets in elkaar..
Een boek over geheimen, schuldgevoel, misbruik, leugens, bedrog, opnieuw een oorlog, familie, maar ook over liefde en je door het leven slaan ondanks...

Jacqueline heeft een fijne schrijfstijl die maakt dat je meeleeft met de hoofdpersonen en ze begrijpt. Ze komen dichtbij. Ze zet de sfeer goed neer en het verhaal zit heel mooi in elkaar
Heel verrassend ook dat je de gebeurtenissen van beide kanten leest! .
Een prachtig, goed geschreven debuut dat je in één adem uit wilt lezen....
En, oh ja.. Een verrassend einde!

Meer recensies van MarYan