Knap geschreven, maar over de top

Peter Thunnissen 22 april 2020
Wat zal ik ervan zeggen. Veel prijzende recensies van met name vrouwen. Tearjerker. Terms of endearment. Maar toch zó goed opgeschreven dat ik het binnen een dag uit had… Pijnlijk verhaal van een man (Jules) die een oudere broer (Marty) en zus (Liz) heeft. Fijne jeugd in München, vakanties bij oma in Frankrijk. Maar zijn ouders komen om het leven bij een verkeersongeluk als hij 10 jaar is. Hij belandt met zus en broer op een internaat. Daar ontmoet hij de liefde van zijn leven de roodharige Alva, die hij vervolgens ruim 15 jaar uit het oog verliest. Hij heeft wat baantjes in uitgeverijen en bij platenzaken, wil in zijn hart schrijver worden. Liz gaat experimenterend met seks, drugs en rock-and-roll door het leven. Marty stapt op tijd in, en later uit het opkomende internet om daar heel rijk van te worden. Marty trouwt de psychotherapeute Elena. Jules vindt Alva terug die gehuwd blijkt met een veel oudere beroemde Russische schrijver met wie zij in Zwitserland woont. Jules trekt bij hen in, waarna de Rus dement wordt en zelfmoord pleegt. Vervolgens trouwt Jules met Alva, die miljonair is geworden door de erfenis van haar Rus en krijgt met haar een tweeling. Zes jaar later krijgt Alva leukemie en overlijdt uiteindelijk na een harde strijd. Jules belandt op de dag van haar uitvaart na een zelfmoordpoging met de motor in het ziekenhuis en van daaruit gaat hij zijn leven weer opbouwen – denk ik, want dan eindigt het boek.
Als je dit leest zeg je, naar ik vermoed, wat een opeenstapeling van ellende, vooral als je daar nog bij telt dat het “echt” Duits is (dus géén humor inderdaad) en dat er nog open vragen resteren (wat betekende dat briefje dat hij vond in een bureaula van zijn overleden vader?). Klopt. Maar tóch had ik het binnen een dag uit. Wat wil dat zeggen? Misschien verandert mijn smaak…

Meer recensies van Peter Thunnissen