Overschat?

Boek waarover ik veel positiefs had vernomen. Referenties naar Brideshead Revisited en The Talented Mr. Ripley. Het maakte de positieve verwachtingen niet waar, vooral door de manier van schrijven. Gebeurtenissen en omstandigheden worden vaak op een wel zeer uitputtende en uiterst detaillistische manier beschreven. Het verhaal gaat over Martin en Ben, de eerste een jongeman uit de lagere, de tweede en uit de zeer hoge en -in Engeland- alles bepalende klasse. Martin vat een enorme bewondering op voor de klasserijke en uiterst vermogende Ben. Hij beschouwt Ben als zijn beste vriend, doet alles om zijn respect en liefde te winnen maar uiteindelijk blijkt Ben hem alleen maar te gebruiken op zijn weg naar de hogere doelen, lees: de macht. Martin neemt de schuld op zich voor een auto-ongeluk waarbij Ben in zatte toestand de dood van een aantrekkelijke medestudente veroorzaakt, wordt daar in woord en geld voor beloond door de zeer vermogende familie van Ben (de Fitzmaurices), verwacht dan de liefde van Ben verdiend te hebben maar wordt tijdens een feest ter ere van de 40e verjaardag van Ben afgeserveerd onder dank voor bewezen diensten. Martin verliest daardoor naast deze liefde (allengs wordt duidelijk, en in een onsmakelijke pijpbeurt door een homofiele ober bij Martin bevestigd, dat Martins liefde voor Ben een echt homoseksuele liefde is) ook zijn huwelijk en alle verdere aanzien. Het boek eindigt met Martin die in eenzaamheid bezig is de waarheid van zich af te schrijven.
Inderdaad worden hier de in Engeland bekende grote verschillen tussen hoog en laag beschreven zoals ook bijvoorbeeld in Brideshead; maar de schrijfstijl heeft voor mij te veel nadelen om het boek prettig te vinden. Geef mij maar Jonathan Coe, die in wezen hetzelfde onderwerp op een veel pakkendere en invoelbaardere manier weergeeft.

Meer recensies van Peter Thunnissen