'Something'

Peter van Bavel 05 maart 2024
‘George Harrison’ – Philip Norman

Phil Norman verwierf wereldfaam met zijn boek Shout over The Beatles. Hij schreef eerder al de biografieën van Mick Jagger, Jimi Hendrix en twee andere Beatle-iconen: Paul McCartney en John Lennon. Gebruikmakend van zijn grote schrijftalent en de pitbull-achtige wijze waarop hij research doet, heeft hij nu de biografie van George Harrison voltooid.

De oorspronkelijke titel George Harrison: the reluctant Beatle is in het Nederlands simpelweg George Harrison geworden. Liefst vier vertalers hebben zich ingezet om dit boek snel en foutloos naar het Nederlands om te zetten. Het boek is opgeknipt in drie delen die ieder hun eigen hoofdstukken hebben. De drie delen zijn in chronologische volgorde de periode voor het grote succes met The Beatles, de periode van het grote succes van The Fab Four en met als sluitstuk het derde deel dat gaat over de jaren waarin Harrison solomuziek maakt en veel te vroeg door kanker aan zijn einde komt, op 58-jarige leeftijd.

De omslag van deze dikke pil is fraai. De foto van George is goed gekozen en zou qua periode in het tweede deel van het boek horen. De foto lijkt rond de release van Sergeant Pepper (1967) te zijn gemaakt. Het is niet de enige foto die je kunt bekijken tijdens het lezen. Er zitten twee katernen met fotomateriaal in het boek. Dit zijn ongenummerde pagina’s en ze waren voor mij een soort ‘Easter eggs’ tijdens het lezen. Ze vallen helemaal niet op en daarom was ik plotseling verrast door deze kleurrijke bonuspagina’s.

Onder de indruk ben ik het meest van de gedetailleerde verhalen, anekdotes en getuigenverslagen die Philip Norman heeft weten te achterhalen. Hij had bij het schrijven van biografieën van Lennon en Hendrix al moeten concluderen dat je de belangrijkste bron moet missen wanneer betrokkene al is overleden. Ook bij het creëren van dit levensverhaal van George Harrison heeft Norman alle registers opengetrokken om een verrassend complete en levensechte biografie te schrijven.

Dat je kleine delen dubbel leest wanneer je eerder al andere biografieën las (van The Beatles, McCartney, Lennon of Clapton) is helemaal niet storend. Je verplaatst je nu immers in het hoofd van een andere artiest. En een artiest dat was hij.

Nog altijd behoort hij, in de ogen van deskundigen, tot de top van de beste gitaristen allertijden. Er is ruimte gecreëerd om een eerlijk driedimensionaal beeld neer te zetten van een veelzijdig mens. Zijn positie binnen The Beatles, zijn vriendschap met Clapton en zijn adoratie voor Ravi Shankar en het hindoeïsme. Iedere periode en gebeurtenis komt voorbij. De armoedige beginperiode van The Beatles in Hamburg op de roemruchte Reeperbahn wordt zowel humorvol als tragisch in beeld gebracht. Zeer knap geschreven.

De biografie van George Harrison behoort tot een van de meest volledige en favoriete werken uit de muziekgeschiedenis. Voor alle fans en voor alle nieuwsgierigen: lezen dit boek. En zorg zelf voor een passende soundtrack.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Philip Norman had volgens eigen zeggen aanvankelijk niet zo’n zin om de biografie van George Harrison te schrijven. Het leek hem lange tijd geen interessant of sympathiek persoon. Ik ken zelf dan weer iemand die niet van The Beatles houdt maar wel groot fan is van George Harrison. Na vijfhonderd pagina’s over George Harrison zullen zowel de haters als de fans moeten concluderen dat George Harrison misschien wel de stille Beatle was maar zeker niet de saaie.

Persoonlijke songtekst:
‘Something in the way she moves
Attracts me like no other lover
Something in the way she woos me
I don’t want to leave her now
You know I believe and how
Somewhere in her smile she knows
That I don’t need no other lover
Something in her style that shows me
I don’t want to leave her now
You know I believe and how
You’re asking me will my love grow
I don’t know, I don’t know
You stick around, now it may show
I don’t know, I don’t know’
(The Beatles – ‘Something’)

Peter
Boekencast

Genre: biografie muziek
Uitgeverij: Alfabet
ISBN: 9789021341507
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 492
Verschijningsdatum: december 2023

Hartelijke dank aan Alfabet uitgevers voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Peter van Bavel