Song for you far away

Peter van Bavel 07 april 2021
In tijden van corona, lockdown en ‘meer tijd voor jezelf’ had Guido Bindels, auteur en verslaggever er ineens een grote verantwoordelijkheid bij. Zijn meervoudig gehandicapte dochter Brigitte, over wie hij een boek schreef was volledig aan zijn zorg toevertrouwd. Week op, week af, zo had hij met de moeder van Brigitte afgesproken. Dat betekent naast 7 x 24 uur zorg geven ook nog iets anders. Brigitte is meestal supervrolijk en blij. De blijdschap die bij de meeste mensen na verloop van tijd omsloeg in opstandigheid en chagrijnig gedrag, stond tijdens de lockdown niet onder druk bij zijn dochter. Haar vrolijkheid is besmettelijk en samen maken ze er het beste van.

Guido opende in deze periode ook de Facebook-pagina Zuchten van de ziel. Persoonlijke muziekpareltjes met een persoonlijk verhaal. Hij schreef er iedere avond eentje. Na verloop van tijd groeide de nieuwsgierigheid om ook de pareltjes van anderen te kennen. Hij vroeg allerhande mensen uit de (sport)verslaggeving, radio- en televisiewereld en medeauteurs om hun verhaaltje bij de muziek. Uit dit uiteindelijk grote aantal verkregen en gecreëerde verhalen koos hij de allerbeste voor dit boek.

En dat levert iets gedenkwaardigs op. Het boek heeft een onopvallende omslag. Het silhouet van een gitarist trok mijn aandacht en een kort lijstje met namen van degene die hun medewerking verleende. Ik kende de meeste en die leverden een ‘O ja, die zijn er ook nog’ erlebnis op, moet ik eerlijkheidshalve opbiechten. Voordat het boek begint, wordt er melding gemaakt van een Spotify- afspeellijst met alle nummers waarover is geschreven. Geweldig, gelijk gedownload. Daarnaast staat er dat een deel van de opbrengst van dit boek gaat naar zorglocatie Schouwenhof. De plek waar Brigitte en veel andere bewoners hun leven extra kleur gegeven wordt. Het bedrag wordt gebruikt voor extra voorzieningen ten behoeve van de bewoners. Prachtig.

Het boek kent een proloog waar ik de connectie direct leg met mijn eigen jeugd en ontwikkeling. Guido is dol op muziek en iedere gebeurtenis of moment heeft zijn eigen soundtrack. Altijd bezig met muziek, en geen instrument kunnen bespelen. De wens om in een band te spelen, is lastig wanneer je gezinsleden opgelucht ademhalen wanneer je bent gestopt met de lessen om een instrument te kunnen bespelen. Wat ons bindt is dat er niets anders overbleef dan de ultieme luisteraar te worden. Alle soorten muziek omdat bij iedere emotie een begeleidende song moet klinken. Dan op de voorgrond en dan op de achtergrond.

De vijfenzeventig verhalen in dit boek, bevatten dan ook vijfenzeventig begeleidende songs. De afspeellijst die dat heeft opgeleverd, is veelzijdig en vindt een connectie in de verhalen. Uit het leven gegrepen zijn ze. Voorzien van liefde, hoop, warmte, verdriet, verlies en de dood. Ook al missen we veel aspecten van het leven dat we tot voor kort leefden, muziek is ook nu de verbindende factor tussen alle emoties die dat met zich meebrengt. Muziek brengt troost, hoop en koestert de herinnering.

De verhalen zijn goudeerlijk en herkenbaar, waardoor het boek je in gesprek brengt met anderen, in een tijd waarin iedereen geïsoleerd leeft. De warmte van een glimlach en een traan maken de lezer, juist in deze periode, bewust van het feit dat we mooi, goed en belangrijk kunnen zijn als mens. Voor onszelf en voor anderen.

Het is geen boek dat gaat over corona. Het is een boek dat gaat over mensen en hun liefde voor muziek. En hun liefde voor de mensen om hen heen. Een bijzonder boek over bijzondere muziek in bijzondere tijden.

Lees, luister en lever een bijdrage aan een beter leven van anderen. Hoe mooi kan het leven zijn. Vier sterren en de hoop op een tweede deel verhalen. Guido Bindels is een begenadigd schrijver waar ik meer van wil en ga lezen. En misschien ooit gezamenlijk genieten van een bijzonder stukje muziek.

Persoonlijke songtekst (zonder verhaaltje):
‘People around me are at it again
God only knows how they do it
One to another then back again
Something keeps putting them through it
Me, I’ve been watching more than fifteen years
It hasn’t changed a bit
People keep talking about a different line
But it never seemed to fit
This is a song for you far away, far away
This is a song for you far away, so far away
This is a song for you far away from me
Sitting here all alone is bringing it on again, I’m gone again
Sitting here thinking of you is driving it home again
This is a song for you far away, so far away
This is a song for you far away from me
Open the door it takes me back, oh it takes me back
Mention your name and I’m gone again, oh I’m gone again
When you’re far away
Talkin’ ‘bout far away
Far away from me’
(James Taylor – ‘Song for you far away’)

Peter
Perfecte Buren

Genre: korte verhalen
Uitgeverij: De Kring
ISBN: 9789462971820
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 285
Verschijningsdatum: oktober 2020

Hartelijk dank aan uitgeverij De Kring voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Peter van Bavel