De editie van dit jaar viel voor mij helaas wat tegen

Priscilla 09 september 2022
Chinouk Thijssen schreef het korte verhaal ‘You’re next‘.
En bij dit korte verhaal viel meteen op dat Chinouk spannende verhalen schrijft die de jeugd prikkelen om verder te lezen.

In dit korte verhaal maken we kennis met drie vrienden (Rowan, Damian en Farah) die samen op vakantie gaan. En op die korte vakantie gebeuren nogal wat spannende dingen.

De schrijfstijl van Chinouk is absoluut heerlijk, alhoewel de volwassene in mij regelmatig moest tandenknarsen bij reacties en gebeurtenissen die zo onrealistisch aanvoelden dat het voor mij bijna hilarisch werd.

Helaas is er met een kort verhaal niet voldoende ruimte voor achtergrondinformatie. Toch had ik graag iets meer willen weten om dit korte verhaal te voelen.

Maar eerlijk is eerlijk, ik ben geen Young Adult en ik kan mij voorstellen dat zij door dit korte verhaal nieuwsgierig gemaakt kunnen worden naar de boeken van Chinouk.

Voor mij was dit helaas niet het geval.

Gershwin Bonevacia schreef de gedichten ‘Ook als je ze wist‘.

Zoals ik al eerder in deze blog schreef, juich ik diversiteit toe en was ik blij verrast te ontdekken dat er dit jaar gedichten in 3PAK staan.

De gedichten van Gershwin zijn duidelijk, hebben een diepere betekenis en sluiten qua taalgebruik wat mij betreft absoluut aan bij de doelgroep.

Als lezer van poëzie, vond ik ze persoonlijk wel te langdradig. Te lang om de aandacht van de jeugdige lezer vast te blijven houden en voor mijn gevoel ook te lang om de jeugd te prikkelen meer te willen ontdekken van Gershwin.

Het lijkt mij lastig als dichter een selectie te maken van eigen werk om te delen in zo’n korte bundel.

Dus het moet enerzijds krachtig zijn, maar ook laten zien wat de lezer kan verwachten.

Ik was persoonlijk zeker onder de indruk van de toegankelijkheid van zijn woorden.

Daan Heerma van Voss schreef het korte verhaal ‘Solaro‘.

Na de ietwat voor mij tegenvallende twee eerdere bijdragen, moest ik het korte verhaal van Daan nog lezen.

Verhalen die in de categorie ”literatuur” vallen zijn voor mij standaard stapjes uit mijn comfortzone. Toch neem ik die stappen met regelmaat, omdat ik op die manier al een aantal parels van auteurs heb mogen ontdekken.

Splinter Chabot is er zo eentje voor mij.

Waar ik vorig jaar in Splinters woorden verdronk en werd meegevoerd door zijn prachtige woorden, had ik bij het korte verhaal van Daan echt geen flauw idee welke kant we opgingen.

Zijn schrijfstijl is interessant, zijn woordgebruik naar mijn idee prachtig. Maar het verhaal? Het heeft mij geen enkel moment kunnen boeien. Ik verloor mijn aandacht en de boodschap aan het einde? Bij mij viel het kwartje niet helemaal.

Hoewel ik het absoluut goed vind dat er literaire verhalen in een bundel voor de jeugd zitten, zodat ze ermee kennis kunnen maken, ben ik bang dat dit verhaal van Daan niet uitnodigt om meer van hem te lezen.

Conclusie
Concluderend moet ik helaas bekennen dat ik niet zo heel erg onder de indruk was van de gekozen 3PAK auteurs en hun bijdragen van dit jaar. Weet wel dat dit mijn mening als volwassene is.

Al denk ik niet dat ik er in mijn tijd als Young Adult wel aandacht aan had besteedt.

Laat ik voorop stellen dat 3PAK de uitgelezen kans is voor jongeren om kennis te maken met drie verschillende auteurs.

Alleen deze opzet is al een dik applaus waard.

Je ontdekt of een auteur jou weet te raken, of het iets is dat bij jou past en of je er meer van wilt lezen.

Zo ontdekte ik vorig jaar dat Splinter mij meteen wist te betoveren met zijn prachtige woorden.

Dit jaar was dat even een beetje anders voor mij.

Uiteraard is dat iets persoonlijks. En dat is natuurlijk weer verfrissend om te ontdekken.

De diversiteit is absoluut een groot pluspunt. En daarnaast is het zeker weer een mooie kennismaking met drie verschillende auteurs en hun werk. Alhoewel ik hier en daar twijfel aan de kwaliteit.

Het lijkt mij dat als je als auteur de kans krijgt om in the spotlight te komen en jouw doelgroep mag laten kennis maken met jouw werk, je met iets heel sterks komt.

Mij hebben ze helaas niet nieuwsgierig kunnen maken naar hun boeken en bundels. Hopelijk de doelgroep zelf wel.

Meer recensies van Priscilla