Onze eigen feelgood Queen!

Priscilla 09 juni 2021
De oma van Merle woont al jaren in een statig oud huis op de rotsen van Cornwall. Haar zus Tascha en zij komen eigenlijk nauwelijks nog langs, omdat haar oma een nogal vreemde levensstijl heeft.

Als Merle echter te horen krijgt dat haar oma haar huis heeft verkocht aan een investeerder, gaan bij haar alle alarmbellen rinkelen en pakt ze het eerste vliegtuig naar haar oma.

In Wetters Bay aangekomen, blijkt de opkoper van het huis niemand minder dan James Miller te zijn. De pestkop van het dorp die haar het leven zuur maakte. Wat haar betreft gaat hij geen verdere zaken doen met haar oma en ze is absoluut van plan er een stokje voor te steken.

Echter tot haar grote verbazing, is dat niet het enige dat speelt in het leven van haar oma. Niet alleen heeft haar oma een nieuwe vriend, James Miller blijkt ook nog eens zijn kleinzoon te zijn. Ook gaat het verliefde stel trouwen en staat er een feest op de planning om georganiseerd te worden.

Is Merle te lang weggeweest? Kan ze ook nog maar iets doen om dingen terug te draaien? Merle probeert haar oma te steunen waar mogelijk. Maar uiteindelijk zal ze moeten beslissen aan wiens kant ze staat.

Charlotte staat bekend om haar to the point schrijfstijl en we maken meteen in het eerste hoofdstuk kennis met Merle en haar zus Tascha.

‘Beter laat dan nooit‘ bevat heerlijke korte en vlot geschreven hoofdstukken zoals de lezers van Charlotte de Monchy gewend zijn.

Dit is één van de redenen dat ik zo gek ben op haar boeken; je vliegt er heerlijk doorheen en het verhaal heeft vanaf de eerste pagina die heerlijke feelgood vibe!

Ja, het verhaal is natuurlijk voorspelbaar. Maar van elk feelgood boek weet je natuurlijk wel een beetje hoe het afloopt.

Personages en humor zijn de sterke punten in de boeken van Charlotte en ook in dit verhaal zijn er weer leuke en interessante personages te vinden.

Het verhaal is geschreven vanuit meerdere perspectieven in de derde persoon en juist die afwisseling in het verhaal zorgt niet alleen voor een compleet beeld, maar ook voor een heerlijke dynamiek.

Ook schrijft Charlotte, naast vlot, heerlijk beeldend. In haar boeken kost het mij ook geen enkele moeite om daar te zijn waar ze ons als lezer wil hebben. Dat zij vaak kiest voor een setting buiten ons eigen land, vind ik echt een pluspunt.

Ondanks dat het een feelgood verhaal is, weet Charlotte ons ook absoluut bewust te maken van belangrijke thema’s zoals familie, vertrouwen, vriendschap en persoonlijke ontwikkeling.

Ondanks dat het verhaal een mooi verloop had, had ik wel iets meer verwacht van het einde. Voor mijn gevoel was het einde wat abrupt. Zelf had ik graag een soort van epiloog gehad ter afsluiting. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Personages
Zoals gezegd, zijn de personages in haar verhalen een sterk punt van Charlotte.

Ze weet hen allemaal een geheel eigen karakter te geven en de uitwerking van elk personage vond ik dan ook echt prachtig. Ze hebben allen precies de juiste hoeveelheid aan verdieping voor het verhaal en daarnaast zijn ze allemaal ook echt een toevoeging.

De verdieping van de personages vind je vooral terug tussen de regels door en doordat dit op een prettige manier in het verhaal is verwerkt, groei je als het ware met hen mee in het verhaal.

De mix van alle verschillende persoonlijkheden vond ik ook oprecht heerlijk. Er is een leuke dynamiek tussen de personages en ook zie je ontwikkelingen terug.

Alle personages toverden wel een glimlach op mijn gezicht.

Merle en James hebben vooral in het begin zo’n heerlijk ‘aantrekken en afstoten’ relatie en de pesterijen over en weer maakte het echt leuk.

De oma van Merle, Eleanora, vond ik echt geweldig. Zij was zo’n ontzettend kleurrijk personage. Ik wil ook een hippie oma!

Er was één personage waarvan ik het oprecht jammer vond dat hij niet zoveel in beeld was en daarnaast ook minimaal was uitgewerkt. Dit was Harry. De nieuwe liefde van Eleanora. Voor mijn gevoel speelt hij toch een grote rol in het verhaal, maar we zien en horen hem te weinig.

Conclusie
Met ‘Beter laat dan nooit‘ voegt Charlotte de Monchy weer een heerlijk boek toe aan haar al bestaande boeken!

Zowel het verhaal als de personages zijn heerlijk. Haar schrijfstijl is en blijft vlot en persoonlijk ben ik erg fan van de korte vlotte hoofdstukken.

Er zijn serieuze zaken, maar vooral ook veel humor in haar boek aanwezig en dat maakt dat ze wat mij betreft echt de ‘Feelgood Queen’ van Nederland is!

Hou je van heerlijke feelgood boeken om even lekker te ontspannen en weg te dromen? Dan ben je met de boeken van Charlotte echt aan het juiste adres!

Zij hoort absoluut thuis in het rijtje van Jill Mansell, Jenny Colgan en Sarah Morgan.

Meer recensies van Priscilla