Absoluut boeiend!

Priscilla 27 februari 2024
‘L’Amour Légèndaire, en vier andere verhalen‘ is een bundel bestaande uit vijf korte verhalen geschreven door Arjan van den Haak.

Een aantal van deze verhalen zijn eerder uitgegeven in literaire tijdschriften, verhalenbundels of kunstcatalogus.

Eén van de vijf verhalen verschijnt in deze bundel voor het eerst.

De vijf verhalen in deze bundel zijn totaal verschillend. Echter hebben ze één ding gemeen. Het zijn literaire nouveau-futuristische fictieve verhalen.

Dat wil zeggen, fictieve verhalen die zich afspelen in een fictieve toekomst of futuristische/toekomstige elementen bevatten.

Iets dat mij direct aansprak aan deze bundel. Want hoe gaan wij om met bijvoorbeeld de technologie die zich steeds verder ontwikkelt? Hoe zou de toekomst er voor ons uit kunnen zien op basis van wat we nu weten?

Alhoewel het ene verhaal in deze bundel korter is dan het andere, weet Arjan van den Haak je absoluut te boeien en te prikkelen.

Waar ik bij Nederlandstalige auteurs vrij vlot mijn interesse kan verliezen, was dit bij Arjan van den Haak absoluut niet het geval.

Hij schrijft vlot en beeldend. Daarnaast weet hij gedetailleerd te schrijven zonder langdradig te zijn en weet hij in de korte verhalen precies de kern waar het om draait duidelijk te maken.

Sommige verhalen lieten mij een gevoel van ongemak ervaren, sommigen lieten mij huiveren en anderen lieten mij ook lachen.

Alle vijf de verhalen zetten je in ieder geval aan het denken over wat nu is, maar ook wat kan komen. Bewonderenswaardig!

Mijn favoriete verhaal uit deze bundel was absoluut ‘Haggis‘. Dit korte verhaal is voor het eerst gepubliceerd in deze bundel.

Dit verhaal kwam het meest bij onze huidige tijd in de buurt met een interessante, maar ook zeker huiveringwekkende twist waar het gaat om het gebruik van apps.

In onze huidige maatschappij kan men niet meer zonder de mobiele telefoon. We gebruiken hem voor van alles. Ook voor spelletjes.

Maar wat als die spelletjes door de technologie beïnvloed worden en ons iets laten doen wat we niet willen?

Dit verhaal was naast interessant en huiveringwekkend, ook gruwelijk. Eén van de redenen dat het mij extra aansprak.

Dit was absoluut een zeer interessante bundel!

Conclusie
Vijf literaire nouveau-futuristische korte fictieve verhalen die ons laten nadenken.

Laten nadenken over waar de mensheid nu staat, waar we toe in staat zijn en waar we naar toe zouden kunnen gaan. Vooral wat betreft de technologie.

Verhalen die ons een toekomst laten zien die mogelijk dichter bij de waarheid ligt dan je denkt.

Verhalen die prikkelen en die een boodschap bevatten.

Arjan van den Haak weet je met deze korte verhalen absoluut te boeien.

Laat je niet afleiden door het woord ‘literair’. Ik weet dat veel lezers daar vaak bij afhaken.

Geef deze korte verhalenbundel absoluut een kans want deze verhalen verdienen het om gelezen te worden!

Meer recensies van Priscilla