Mooi slot van de serie

Priscilla 29 december 2019
Ravka is gevallen, de oorlog is uitgebroken. Nikolai is verdwenen, de bevolking in doodsangst en de Duisterling overheerst.

Alina is na haar laatste confrontatie ternauwernood ontsnapt aan de Duisterling en gaf hierbij bijna haar leven.

Gered door de Apparat en aanbeden door haar gelovigen, leeft ze onder de grond in tunnels en verliest zij aan kracht door te weinig zonlicht.
Ze is in de greep van de Apparat en ziet geen enkele uitweg om bij haar kracht te komen en de strijd aan te gaan met datgene dat Ravka bedreigt.

Ze is een heilige.

Als haar vrienden na een lange en zorgvuldige planning Alina toegang tot haar krachten weten te geven en hiermee een ontsnappingsplan op touw zetten is er nog maar één weg.

De weg naar het licht en het verslaan van de duisternis.

Zal Alina de derde versterker vinden om de heer van het Duister te kunnen verslaan? Of is Ravka voorgoed verloren?

In dit laatste deel van de eerste Grisha serie kan het ook niet anders zijn dan dat we volop de actie in gaan. Zeker na de laatste confrontatie tussen Alina en de Duisterling aan het einde van het tweede boek.

Dit boek draait om het einde. Om het winnen van een oorlog waarnaar in de eerste twee boeken is toegeleefd. De vraag is echter of het er ook toe komt.

Als eerste vind ik, net als bij de eerste twee boeken uit de serie, de world building weer fenomenaal. Je merkt dat je meer bekend bent geworden met de termen en de verschillende Grisha. Leigh Bardugo heeft qua world building echt haar credits verdiend.

Ook in dit verhaal zien we een duidelijke opbouw in de verhaallijn en zeker qua spanning en onderlinge verhoudingen tussen de verschillende personages.
Alina is nu omringt door een klein clubje personen die zij als zeer waardevol acht. Het is fijn te zien dat zij met haar mee zijn op de reis die hen te wachten staat.

Halverwege het boek, wanneer Alina op zoek is naar de derde versterker, had ik het idee dat het boek wat inzakte qua spanning. De zoektocht duurde mij iets te lang. Gelukkig was het niet saai om te lezen en de uitkomst was absoluut verrassend en had een wending die ik niet aan zag komen.

De Duisterling zou niet duister zijn als hij niet vooruit kon denken, dus de uiteindelijke confrontatie verraste mij niet. Daarnaast vond ik het enorm jammer dat ik verrast werd met een einde dat ik zelf zo niet geschreven zou hebben.

Het gevecht met de Duisterling, evenals het einde, waren niet waarop ik had gehoopt. Misschien ben ik zelfs een beetje teleurgesteld. Het leek een sprookje…
Desalniettemin heeft het toch zijn charme en heeft Leigh haar serie op een waardige manier afgesloten. Zeker met het eind van dit boek ben ik nieuwsgierig geworden naar de volgende serie.

Personages
Hoe kan het ook anders; de Duisterling is en blijft mijn grote favoriet van deze serie. Persoonlijk vond ik het eerder al heel jammer dat je hem in het tweede boek iets minder naar voren zag komen. In dit boek leek het echt alleen om Alina en Mal te draaien. Wat mij overigens wel stoorde.

We krijgen in dit boek wel meer achtergrond informatie over de Duisterling en dat vond ik echt wel heel erg tof! Maar ik vond het jammer dat zijn rol in dit boek niet groter was.

Alina is en blijft uiteraard het hoofdpersonage van deze serie. En of je haar nu wel of niet leuk vindt, Leigh Bardugo is absoluut goed in haar beschrijvingen en omschrijvingen van karakters en personages.
Wanneer het einde van dit verhaal nadert en duidelijk wordt wat er speelt tussen haar en Mal, word je wellicht positief verrast!

Persoonlijk had ik graag een andere keus gezien, maar ik ben natuurlijk niet de auteur van dit verhaal en uiteindelijk zal een serie toch ergens moeten eindigen!

Nikolai was ook absoluut een van mijn favorieten! In het tweede boek kwam hij fantastisch binnengewandeld, ook in dit boek is hij terug, en hoe!
Ik ben blij te weten dat hij zijn eigen boek heeft gekregen inmiddels!

Conclusie
Leigh Bardugo is een kei in world building en personage ontwikkeling. In dit boek word je hierin gelukkig dan ook echt niet teleurgesteld!

Het verhaal zit daarnaast absoluut goed in elkaar, heeft een onverwacht plot en is zeker verrassend en vol actie!

Voor het derde en laatste deel van deze Grisha serie had ik een ander einde verwacht gezien de verhaallijn, maar ondanks dat het niet mijn einde is, kan ik er zeker mee leven.

Ik heb echt genoten van deze serie en ga in het nieuwe jaar zeker vlug beginnen aan ‘Six of Crows’!

Meer recensies van Priscilla