Wat als?

Priscilla 23 juni 2020
Opeens is het overal twaalf minuten donker. De nacht is zwarter dan zwart en de zon is volledig verdwenen.

De wereld is in rep en roer.

Bij het terugkomen van de zon en de sterren, is de wereld in de war en gaan wereldleiders op onderzoek uit.

Sophie is lerares op een school voor kinderen van rijke en belangrijke ouders uit het buitenland in Nieuw- Zeeland.

Als de twaalf minuten van donker voorbij zijn, treft zij buiten een man aan die er uit ziet als een zwerver maar toch ook op Jezus lijkt.

Op een vreemde manier voelt ze zich enorm aangetrokken tot deze vreemdeling en ook een van haar leerlingen, Hugo, voelt dat deze man bijzonder is.

De man stelt zich voor als de zoon van God en als blijkt dat deze man gekomen is om de wereld van de ondergang te behoeden, is het voor Sophie duidelijk dat zij aan zijn zijde moet blijven.

Martin van Es en Andrew Crofts hebben met ‘Zeg maar Joe’ een uniek boek geschreven dat een heel belangrijk onderwerp op een bijzondere manier bespreekbaar maakt.

De terugkeer van de zoon van God lijkt niet realistisch en iets heel onwerkelijks. Maar wie weet of dat niet echt kan gebeuren?

Het wel of niet bestaan van een God, is in ons dagelijks leven nog steeds een groot vraagstuk waar de meningen over verdeeld zijn.

Juist daarom is het ‘Wat als’ in dit boek zo ontzettend gaaf gedaan.

Het verhaal lees je voornamelijk vanuit Sophie en is in verhalende vorm geschreven. Daarnaast worden hoofdstukken afgewisseld door het verhaal van wereldleiders en leiders van veiligheidsdiensten.

Hoe vooral die laatste twee groepen reageren op de gebeurtenissen zijn bijzonder interessant. Hun reactie komt naar mijn mening ook waarheidsgetrouw over.

De boodschap; het beter gaan zorgen voor de aarde om vernietiging tegen te gaan, komt heel duidelijk naar voren in dit verhaal en is voelbaar op alle pagina’s.

De verhalende vorm leest prettig en ik vond het absoluut interessant te lezen hoe de mensen op aarde reageren op Joe, die belangrijke veranderingen in de wereld wil doorvoeren.

Het verhaal zat daarnaast goed in elkaar, ondanks de voorspelbaarheid. De hoofdlijnen zijn natuurlijk op zich niet nieuw.

Personages
Qua personages ging het boek absoluut niet de diepte in naar mijn idee. Dus een echte verbintenis met een personage vond ik niet.

Toch had ik persoonlijk niet het gevoel dat ik hierdoor iets miste, omdat juist hierdoor het grotere geheel nog zichtbaarder werd.

Ik vond Sophie hier en daar iets te ongeloofwaardig over komen, maar ik denk dat dat vooral te maken had met de aantrekkingskracht die Joe op haar had.

Joe zelf vond ik heel bijzonder omschreven. Met name zijn aanpassingsvermogen. Heel duidelijk werd dat hij alles vanaf “boven” goed in de gaten had gehouden waardoor het aanpassen in de huidige wereld gemakkelijker ging.

Joe kiest twaalf personen uit die allen op zijn of haar manier strijden voor veranderingen om een betere wereld te creëren. Ik had graag gezien dat er iets meer verdieping in deze personages zat. Vooral om hun beweegredenen te begrijpen en waarom juist zij die club van twaalf moesten zijn. Het zijn allen wetenschappers en onderzoekers, maar ik had absoluut graag meer verdieping gezien.

Ook is er in dit boek gedacht aan enkele grote geloofsleiders. Deze samensmelting vond ik persoonlijk heel mooi. Ze willen allen hetzelfde, het is ze alleen nooit gelukt om bij elkaar te komen. Dat een man als Joe dit voor elkaar krijgt, was heel bijzonder om te lezen.

Conclusie
‘Zeg maar Joe’ is een uniek boek binnen een interessant concept van het Joe- Project.

Het geeft een kijkje in iets dat zou kunnen gebeuren en wat dit teweeg zou kunnen brengen.

Wat mij betreft mag er een Joe komen om deze veranderingen door te voeren, want blijkbaar zijn wij mensen en vooral onze wereldleiders niet in staat dit zelf te bewerkstelligen.

De boodschap was helder en duidelijk, maar vooral ook heel mooi. Ondanks de voorspelbaarheid van het verhaal an sich.

Wat het Joe- project verder doet is mij nog niet helemaal duidelijk, maar het heeft mij absoluut nieuwsgierig gemaakt!

Het boek krijgt van mij 4 sterren voor de belangrijke boodschap!

Meer recensies van Priscilla