Het boek begint als een teruggeschreven brief van Vivian Morris aan ene Angela, wiens vader Vivian gekend heeft. Hoe en wat vergeet je eigenlijk meteen, want Vivian vertelt verder vanaf het begin dat ze negentien is en, na een mislukt schooljaar op de universiteit, door haar ouders naar tante Peg wordt gestuurd. Dat is een wereld van verschil, of zoals ze later in haar brief schrijft, het verschil tussen zure azijn en champagne. Tante Peg is meer zoals haar oma was, en daar kon Vivian heel goed mee opschieten. Oma Morris heeft haar ook leren naaien en Vivian blijkt daar heel goed in te zijn, niet een beetje maar extreem goed. Dat is nogal belangrijk in de rest van haar leven en loopt als een rode draad (draad, naaister) door haar brief. Ik elk stukje tekst staat wel een grappig, of goed gevonden zinsdeel, of iets heel erg herkenbaars. Ik weet niet precies hoe de schrijfster, Elizabeth Gilbert, het doet, maar ik zag bijna letterlijk voor me hoe Vivian door New York en de tijd wervelde. Ik vind dat echt een briljante schrijfstijl, waardoor ik bleef lezen, lachen, grinniken en me verbazen. Ik had verwacht een leuk boek te lezen over de veertiger jaren, met een hoop frivool theater-escapades, maar dat was het totaal niet. Ik vond het PRACHTIG!

Reacties op: Wervelend en struikelend door New York in de jaren veertig

Stad van meisjes - Elizabeth Gilbert
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 24,99 Bestel het e-book € 12,99