In de verte, de zee

Rebekka leest 10 maart 2024

‘In de verte, de zee’, is het debuut van de Amerikaanse schrijfster Laura Spence-Ash. Ze schetst op een heel bijzondere gevoelige manier het verhaal van Bea die op jonge leeftijd de reis overzee maakt richting Amerika om zo te ontsnappen aan de oorlog. Haar ouders maakten die hartverscheurende keuze om hun dochtertje weg te sturen enkel en alleen maar uit liefde voor haar maar dit is allesbehalve makkelijk dragen.

We ervaren hoe moeilijk ook Bea het heeft nu ze zo moederziel alleen komt te staan en omringd wordt door mensen die ze helemaal niet kent.
Ze komt terecht bij een welstellend gastgezin die haar onmiddellijk een warm nest biedt. Maar alles is zo anders dan thuis, zij is anders dan de andere kinderen maar geleidelijk aan ervaart ze hun warmte en oprechtheid. Ze voelt er zich thuis, veilig, geborgen en gelukkig. Maar ze voelt zich ook schuldig t.o.v. haar ouders die in oorlogstijd een verschrikkelijk en bang leven leiden.

Als de oorlog voorbij is gaat ze terug naar huis en ook dit verloopt niet zo makkelijk….Alles komt in een ander perspectief te staan en Bea ondergaat alles opnieuw maar dan omgekeerd… Ze verlaat het gastgezin waar ze gedurende haar opgroeiende jaren zo intens mee verbonden is om terug te keren naar haar oorspronkelijke thuis waar ze als kleine meid noodgedwongen werd weggehaald …

❤️Ik heb van begin tot einde genoten van dit prachtige boek waar ik tal van emoties bij heb gevoeld. Krachtige elementen zoals zoeken naar verbondenheid , familiebanden herstellen, intuïtie volgen, hunkeren naar liefde en thuis, rouw en verdriet e.a. komen doorheen het boek aan bod.

De schrijfster brengt dit verhaal heel intiem en gebruikt ook verschillend perspectief die de diepste emoties en gevoelens van álle personages nog meer versterken. Als lezer ervaarde ik dit alles meteen heel bewust. Enkel had ik nog meer willen lezen over de vaders en hoe hun manier van verbinding tot stand is gekomen … het had fijn geweest hun heen en weer brieven te integreren in het verhaal.

Dit verhaal is krachtig, geloofwaardig, echt oprecht en gaat emotioneel diep . Het verhaal speelt zich af in oorlogstijd maar de oorlog zelf blijft op de achtergrond terwijl gemaakte keuzes en gevoelens centraal staan. Ook volgen we Bea verder na de oorlog, die als jong volwassen vrouw haar eigen keuzes maakt en uiteindelijk haar weg vindt in het leven.

Meer recensies van Rebekka leest