Onzichtbare boeken. Verdwenen boeken.

Ron Roelandt 02 november 2022
Thomas Heerma van Voss was nog maar 20 jaar toen hij redacteur Nederlands fictie bij de uitgeverij Babel & Voss werd. In de essays “Onzichtbare boeken” en “Verdwenen boeken”, die ter gelegenheid van het 5- en het 10-jarig bestaan van de uitgeverij uitkwamen, schreef hij over het voor, het tijdens en het na. Ja, het na, want Babel & Voss was geen lang leven beschoren. Helaas, denk je, als je “Onzichtbare boeken | Verdwenen boeken”. Want de basis waarop B&V geschoeid is, lijkt me er vooral een van liefde. Liefde voor boeken, dat in de eerste plaats, liefde voor mensen als tweede. Teveel liefde wellicht om de uitgeverij economisch enigszins rendabel te kunnen maken. Liefde dus, en afscheid. Babel & Vos was een project dat misschien al vanaf het begin gedoemd was te mislukken, ondanks de inzet van vooral oprichter Reinjan Mulder.
“Onzichtbare boeken” en “Verdwenen boeken” werden uiteindelijk de succesvolste uitgaven. Wat alleszeggend is, want beide boekjes waren gepland om het einde van de uitgeverij de begeleiden.
Het was niet voorzien dat de herinneringen van Thomas Heerma van Voss na die eerste edities herdrukt zouden worden, maar gelukkig wist men dat bij Das Mag (oprichter Daniël van der Meer stond ook ooit mede aan de wieg bij Babel & Voss) te voorkomen. In 2020 kwamen de twee titels in één boekje uit.
Niets was en is dus definitief bij in het leven, zo lijkt het. Althans bij Babel & Voss.

Thomas Heerma van Voss schrijft over het leven, van een afstand zou ik bijna zeggen. Wil je de dingen op een rijtje zetten, jezelf niet verliezen in de wirwar van gedachten, positief, negatief, dan is dat wellicht de enige juiste wijze.

Thomas Heerma van Voss - “Onzichtbare boeken” | “Verdwenen boeken” (2020)
●●●●○ (3,5/5)

De volledige recensie, met prent en fragment, vind je op mijn blog "Ron de tijd": https://rondetijd.blogspot.com/2022/11/onzichtbare-boeken-verdwenen-boeken.html

Meer recensies van Ron Roelandt